|
KULTURA I ŠPORT:
1
Posebnosti
ovoga kraja ogledaju se i u
tradicionalnom stilu gradnje,
naime samo u podgorskim
naseljima susreću se tzv.
krovovi na kubu, betonski
bačvasti krovovi koji su do
danas ostali sačuvani na kućama.
Mirila
su vezana za pogrebni običaj
stanovništva koje je zbog
udaljenosti od župne crkve i
groblja svoje mrtve moralo
nositi do groblja.
Sve su skupine mirila locirane
uz puteve kojima se prolazilo do
mora i to na pola puta od
naselja do groblja. Bez obzira
na udaljenost i napor nošenja
mrtvaca, pri nošenju mrtvac se
nije smio odložiti na zemlju, te
su se nosači izmjenjivali da bi
lakše svladali težinu tereta i
udaljenost puta. Odmoriti se,
počinuti i odložiti mrtvaca na
zemlju smjelo se jedino na
određenom mjestu - mirilu -
prvom stajalištu za počivanje od
pokojnikove kuće do groblja.
Položeni se mrtvac «izmjerio» po
dužini tijela i mjera bi se
«zabilježila» s dvije kamene
ploče, pa se tek nakon pokapanja
mrtvaca izrađivalo mirilo.
Mirila
su za velebitsko stanovništvo
bila značajna kao obilježje
kulture. Ona su označavala kult
prema pokojniku, zato su bila
važnija od groblja na kome je
pokopan mrtvac. Nakon pokapanja
pokojnik se nije više obilazio
niti se dolazilo na groblje sve
dok netko opet ne umre. Razlog
tome je najčešće velika
udaljenost planinskih naselja od
mjesnog groblja kao i to što se
smatralo da je u grobu pokopano
«samo tijelo bez duše, koja je
ostala na mirilu». Umjesto toga
mirila su označavala spomen na
pokojnika, kraj njih se
prolazilo, pazilo na njihov
izgled.
Ovaj
običaj traje do 50-ih godina XX
stoljeća nakon čega potpuno
prestaje. Ono što čini
osebujnost velebitskih mirila
jesu njihovi ukrasi. Jedan od
najčešćih motiva znak je križa,
ali susrećemo i krug, spiralu,
znak «X». Na mirilima su se
sintetizirali ukrasni simboli
ilirske, slavenske i kršćanske
kulture, te su tako kao
jedinstveni spomenici održali na
Velebitu do danas.
Područje
današnjeg Starigrada-Paklenice
i Selina naseljavano je u
kontinuitetu od prapovijesti pa
do današnjih dana.
Na
to nam ukazuju i rezultati
istraživanja u Vaganačkoj pećini
i okolnim susjednim špiljama,
odakle potječu nalazi impreso
keramike starijeg neolitika,
različite keramičke izrađevine i
litički
materijal Danilske kulture, kao
i obilan materijal iz brončanog
i željeznog doba.
Samo naselje
Starigrad-Paklenica nastalo je
na vrlo starim temeljima. Misli
se da je drevni Argyruntum, kako
se zvao rimski municipij na
Podvelebitskom kanalu za
vladavine cara Tiberija
(42.g.pr.Kr.) osnovan na mjestu
pretpovijesnog naselja.
Ime Argyruntum
svjedoči da je gradić postojao i
prije dolaska Rimljana jer ono
ne potječe iz
rimskog doba. Naime, Argyruntum
se spominje u
djelima antičkih pisaca Linija
St., Ptolomeja i
drugih. Iz tog je vremena
nekropola u kojoj je otkriveno
vrijedno kulturno naslijeđe:
keramika, staklo i nakit.
Vrijedna zbirka se čuva u
Arheološkom muzeju grada Zadra.
Naselje se održalo sve do kraja
kasne antike (4. st. poslije
Krista). Iza tog razdoblja se
gube tragovi života na toj
lokaciji.
U
srednjovjekovnom razdoblju na
području čitavog podvelebitskog
kanala i to od Rovanjske pa do
Mandaline nastao je čitav niz
utvrda i sakralnih objekata,
među njima se posebno ističu
crkva Sv. Jurja u Rovanjskoj i
Sv. Petra u Starigradu-Paklenici.
(
Preuzeto iz knjige "Argyruntum u
odsjaju antičkog stakla" autora
Ive Fadića, izdanje Zadar 2006.
)
Antički običaj spaljivanja
mrtvaca i prilaganje raznih
upotrebnih predmeta uz spaljene
ostatke pokojnika, uz
pojedinačne iznimke inhumiranih
grobova, traje do snažnijeg
prodora kršćanstva (kraj 3. i 4.
stoljeće). Naravno, čak i nakon
službenog proglasa rimskog cara
Konstantina Velikog (306. do
337. godine), kojim se
nagovješćuje pretvorba
kršćanstva u službenu državnu
religiju (Milanski edikt – 313.
godine), prodor te religije, uz
promjenu ritusa pokapanja od
incineracije k inhumiranim
pokopima, nije odjednom, a ni u
potpunosti, zbrisao tradiciju
polaganja grobnih priloga. Iz
tog razloga antičke nekropole
širom Rimskog Carstva dale su
mnoštvo cjelovitih i vrijednih
primjeraka materijalne kulture
antike. Za razliku od
arheoloških istraživanja
naseobina i urbanih prostora,
koja su uglavnom pružila veoma
fragmentirane nalaze, taj običaj
stavljanja priloga uz pokojnika
ima vrlo veliko značenje,
posebno za izučavanje lomljive
antičke staklene građe.
Te krhke primjerke antičkog
stakla «dala» je i nekropola
Argyruntuma. U mnoštvu od 146
uglavnom cjelovitih primjeraka
kriju se mnogi oblici. Pojedine
forme u suvremenoj terminologiji
nazivamo aryballos, modiolus,
amphoriskos, balsamarium, riton,
gutus, olla cineraria…,
međutim ima i onih koje
jednostavno nazivamo zdjelica,
čaša, boca, bočica, poklopac…
Mnoge od njih, unutar tipološke
pripadnosti (15 tipova),
razlikujemo po specifičnosti
oblika, odnosno forme (forma 1
do 41) i raznim inačicama.
Kao i danas boce su bile u
širokoj upotrebi i u
svakodnevnom životu čovjeka
antičkog vremena. One
sačinjavaju veliku tipološku
skupinu i u Argyrumtumu, a
uglavnom su se upotrebljavale u
kućanstvu. Pojedine forme,
posebno one s plitkim
recipijentom i dugim uskim
vratom, mogle su služiti i u
farmaciji. Najbrojnije su
boce trbušasto – konična tijela
(kat.br. 7 – 31) i boce
konično – profilirana tijela
(kat.br. 33 – 49). Ove prve
pripisuju se italskim
radioničkim centrima, mada su
izrazito brojne i na prostoru
istočne jadranske obale u 1. i
2. stoljeću.
Istočno-mediteranske
provenijencije su
najvjerojatnije one (zbijenog)
konično – profilirana tijela.
Boce zvonolika tijela (kat.br.
1 – 6), koje su izrađivane
krajem 2. i u 3. stoljeću
poslije Krista, posebno su
zanimljive za naše krajeve, jer
se danas s velikom sigurnošću
može tvrditi da su produkt neke
lokalne radionice ili, štoviše,
lokalnih radionica u provinciji
Dalmacije. Njihova brojnost,
međusobna ujednačenost u
dimenzijama i kvaliteti stakla,
nedvojbeno ukazuju na lokalnu
produkciju.
Vrčevi
četverokutna tijela
(kat.br. 53 62)
služili su, kako nam to
potvrđuju nalazi u Pompejima, i
za transport raznih tekućina.
Izrađivani su na dva načina,
puhanjem na kalup (što je češće)
i slobodnim puhanjem pa
utiskivanjem stranica i baze.
Oni puhani na kalup, na bazi
recipijenta često imaju utisnut
reljefni žig proizvođača, i to u
vidu koncentričnih krugova,
stiliziranih rozeta, nekog
drugog biljnog ili geometrijskog
ornamenta.
Ponekad takvi stakleni primjerci
imaju utisnute inicijale
proizvođača ili puno ime
vlasnika radionice. Tako, na
primjer, na jednom staklenom
primjerku iz Argyruntuma
doznajemo za ime Lucius
Aemilius Blastius (ili
Blasius) (kat.br. 56). U 1. i 2.
stoljeću vrčevi četverokutna
tijela, osim na Apeninskom
poluotoku, brojni su i u Galiji
i posebno u provinciji
Dalmaciji.
U
kućanstvu, kozmetici, farmaciji
i medicini služile su razne
staklene bočice. Posebno su
zanimljive bočice zvonolika
tijela i duga cilindrična vrata.
Značajnije su prisutne na Cipru
i u Dalmaciji, a datiraju se od
2. do početka 4.
stoljeća (kat.br. 63 – 70).Zbog
izrazito drugog i uskog
cilindričnog vrata postoji
tumačenje da su služile za veoma
hlapive tekućine. Naime, dug
uzak vrat smanjivao je površinu
hlapljenja, pa su
najvjerojatnije u njima bila
pohranjena različita eterična
ulja. Uz to, dugi uski vrat
omogućavao je kontrolirano
izlijevanje sadržaja bočice.
Posebno zanimljiv oblik,
vjerojatno iste namjene,
predstavljen je u bočicama
četverokutna tijela i dužega
cilindričnog vrata (kat.br.
71 – 72), te bočicama
šesterokutna i osmerokutna
tijela i duga cilindrična vrata
(kat.br. 73 – 79). Njih bismo
mogli nazvati zajedničkim imenom
– pseudo Merkur bočice,
jer se u drugim kolekcijama, kod
većih i masivnijih primjeraka (i
do 30 cm visine) na bazi nalazi
reljefni prikaz boga Merkura. O
njihovoj namjeni u medicini
govori nam ime pomasti za
liječenje upale očnog kapke,
koje je utisnuto na dnu
recipijenta pojedinih primjeraka
ovog tipa. Osim tog imena
Hilari, na bazama takvih
bočica često se nalaze inicijali
poput CMHR, GFHI…, a i razni
reljefni ornamenti. Oblik je
moguće datirati na kraj 2.,
odnosno u 3. i rano 4. stoljeće.
Šesterokutne i osmerokutne
bočice iz Starigrada, kao i
brojni primjerci koji se čuvaju
u arheološkom muzeju u Zadru i
Splitu, po današnjem stanju
istraženosti predstavljaju
sasvim specifičnu skupinu i
zasebnu kategoriju ove forme, pa
se sa sigurnošću može tvrditi da
su ovdje i izrađivane.
Namjena vretenastih bočica s
uskim grlom (kat.br. 80 i
81), nije nam poznata. Poznato
je samo da su takve bočice, s
depresijama (uleknućima) na
tijelu, pronađene u Egiptu, gdje
su, moguće zbog vješanja, bile
opletene slamom. Tu im je
najvjerojatnije i započela
proizvodnja. Vretenaste bočice
široka grla (kat.br. 82) služile
su, kako nam to potvrđuju i
zapisi srednjovjekovne medicine,
za isisavanje mlijeka kod
upaljenih dojki dojilja. To bi
se postizalo pomoću zapaljenog
predmeta u recipijentu posude.
Naime, naslanjanjem oboda na
bradavicu dojke i izgaranjem
zapaljenog predmeta u bočici
stvarao bi se vakuum koji bi
omogućavao isisavanje mlijeka.
Za razliku od srednjovjekovnih
primjeraka, koji se oblikovno
neznatno razlikuju od antičkih,
starigradski primjerak moguće je
datirati od kraja 2. do u 4.
stoljeće.
Posebnu kategoriju staklenog
pribora različite provenijencije
i vremena nastanka čine razne
posudice za pomasti (kat.br.
87 – 90) i zdjelice (kat.br.
91 – 93). Čaše su
zastupljene samo u dvije forme
(kat.br. 94 – 96). To su čaše s
uleknutim stranama, rađene
isključivo od prirodno bojenog
stakla, a pripadaju proizvodima
galsko – rajnskih staklarskih
radionica. Moguće ih je datirati
u kraj 1. i 2. stoljeće.
Nasuprot njima, za čaše konična
tijela nisu pronađene analogije
u dostupnoj literaturi (kat.br.
95 – 96).
Najvjerojatnije veoma rani
primjerci staklenog posuđa (prva
polovina 1.st. nakon Krista)
predstavljeni su s tri manja
vrčića (kat.br. 97 – 99).
Vrčić konična tijela s ručicom i
lijevkom posjeduje sve odlike
sirijskih staklarskih radionica
(Sidon) i iznimno je rijedak i
vrijedan primjeraka staklarskog
obrta. Štoviše, za njega nisu
nađene direktne analogije. Ranom
1. stoljeću pripada i vrčić
cilindrična tijela s ručicom,
kao i vrčić trbušasta tijela,
oba sirijske produkcije.
Svakodnevnoj upotrebi u
kućanstvu služio je i vrč
trbušasta tijela s okomitim
rebrima (kat.br. 100) kojeg
je moguće datirati u 1. i 2
stoljeće na temelju malobrojnih
komparativnih primjeraka.
Osobito omiljena forma galskih
staklara je trbušasta bočica
s dvije ručke, tzv. aryballos
(kat.br. 101). S manjim
izmjenama u formi, proizvodnja
aribalosa traje od sredine 1. do
3. ili početka 4. stoljeća.
Takve su bočice služile u
kozmetici, odnosno pri toaleti,
što nam potvrđuju sačuvani
kameni antički reljefi. Naime,
nosili su se pri kupanju, na
ruci, okačen brončanim
lančićima, a takvi lančići
sačuvani su na ručicama nekoliko
primjeraka staklenih aribalosa.
Galskim, odnosno galsko –
rajnskim staklarskim radionicama
pripada i pehar s ručkom –
modiolus (kat.br. 102 –
103), proizvodnja kojeg datira u
drugu polovinu 1. stoljeća po
Kristu.
Zasebna tipološka skupina unutar
staklenog materijala antičkog
Argyruntuma izrazito su mali
stakleni recipijenti, tzv.
balsamariji (kat.br. 104 –
131). Nekad su ih romantično
nazivali lakrimariji, jer se
pretpostavljalo da su služili za
skupljanje suza pri pogrebnom
ritualu spaljivanja pokojnika.
Međutim danas se pouzdano može
tvrditi da su pojedini oblici,
osim u farmaciji i kozmetici,
služili i za pohranu posebnih
pomasti, koje bi se, zajedno s
bočicom, bacale na mjesto
spaljivanja – ustrinum.
Time bi se ublažavalo i
sprječavalo širenje neugodnih
mirisa spaljivanja ljudskog
tijela. Takvoj tvrdnji idu u
prilog i brojni nalazi od vatre
deformiranih balsamarija.
Pojedini oblici balsamarija iz
farmacijskog i kozmetičkog
repertoara, posebno balsamariji
konična tijela (kat.br. 110,
111), imali su na dnu ime
proizvođača poput A.
Volumnius Ianuarius, odnosno
oznaku zaštite monopola na
proizvod – patrimonium.
Amforisci
su predstavljeni s tri iznimno
lijepa primjerka (od kojih za
dva doznajemo samo preko
prethodne objave – kat.br. 136,
137, jer su stradali u vihoru
II. Svjetskog rata) sirijske
(kat.br. 135, 137), odnosno
sjeverno italske provenijencije
(kat.br. 136), a potječu iz
ranog 1. st. po Kristu.
U zbirci antičkog stakla iz
Argyruntuma sačuvano je i
nekoliko staklenih poklopaca
kupolasta oblika (kat.br.
132 – 134) koji se datiraju u 1.
i 2. stoljeće. Njima su se
pokrivale staklene urne (ollae
cinerariae), kao i spomenuti
modiolusi i neke vrste
zdjelica. Izrađivani su u
italskim staklarskim
radionicama.
Riton
je jedan od oblika posuđa za
piće, a veoma je često izrađivan
i od metala (kat. br. 138).
Uglavnom potječe iz 1. stoljeća
po Kristu, mada nije isključeno
da je, s izvjesnim
modifikacijama u formi, bio u
upotrebi i u kasnijim
stoljećima.
Sasvim neobičnu i rijetku formu
staklenog materijala predstavlja
kapalica - gutus
(kat.br. 139). Najčešće su to
oblici koji u stiliziranom
obliku predstavljaju pticu ili
neki drugi zoomorfni oblik
(gusku, patku…), s kružnim ili
ljevkastim otvorom na mjestu
kljuna. Na kraju stiliziranog
repa nalazi se mali otvor za
ukapavanje ili isisavanje
tekućine. Namjena im je još
uvijek nije sasvim jasna, jer je
teško prihvatljiva pretpostavka
da su služile kao sisaljke za
novorođenčad (često su nalažene
u dječjim grobovima). Zoomorfni
gutus bio je u upotrebi od 1. do
4. stoljeća na cijelom prostoru
Rimskog Carstva. Kroz to
razdoblje neznatno je mijenjan u
nekim detaljima forme, a
izrađivan je u italskim,
rajnskim i panonskim staklarskim
proizvodnim centrima. Po nekim
odlikama, za kapalicu iz
Argyruntuma moguće je ustvrditi
da potječe iz druge polovine 2.
ili prve polovine 3. stoljeća po
Kristu.
U svakodnevnom životu, kao i u
obredu pokapanja, posebno mjesto
imale su staklene urne –
ollae cinerarie. O
njihovoj kućnoj upotrebi, za
držanje konzerviranog povrća i
pohranu zimnice obavještava nas
antički pisac Columella.
On, štoviše, preporučuje
staklene urne četverokutna
tijela za spremanje raznog
povrća u octu. O grobnoj namjeni
staklenih urni imamo brojne
potvrde u provinciji Dalmaciji i
u drugim krajevima Rimskog
Carstva. Naime u staklene urne
na nekropolama Dalmacije često
su stavljani posmrtni spaljeni
ostatci pokojnika. Takva
staklena urna uglavnom bi se
polagala u kamenu urnu, u koju i
oko koje su stavljani brojni
prilozi za popudbinu pokojnika.
U starigradskoj su zbirci
zastupljene gotovo sve forme
staklenih urni: tipa amfora
(kat.br. 140, 141), one s omega
i M ručkama (kat.br. 142, 143),
bez ručki – trbušasta tijela
(kat.br. 144), kao i kvadratične
urne (kat.br. 145). Proizvodnja
staklenih urni pripisuje se
italskim staklarskim radionicama
1. i 2. stoljeća. One bez ručki
i kvadratična tijela proizvođene
su i u 3. stoljeću. Međutim,
zbog brojnosti staklenih urni na
nekropolama provincije
Dalmacije, posebno Zadra i
njegova šireg područja, ne bi
bilo pretjerano tvrditi da su se
proizvodile i u nekoj od
lokalnih radionica na istočnoj
jadranskoj obali.
U iznimno velike staklene
oblike, uz staklene urne,
spadaju i četverokutni
amforasti oblici, od kojih
je jedan iz Argyruntuma nedavno
slijepljen i restauriran (kat.br.
146). Na dnu jednoga takvog
akvilejskog recipijenta otisnut
je i tekst: Sentia Secunda
facit aquileia vitra.
Starigradski primjerak ima na
svom dnu reljefni otisak vijenca
kroz koji prolazi grana.
Analogije za ovakve velike
recipijente pravokutnog tijela s
dvije ručke zaista nisu brojne,
a spomenuti reljefni otisak
vijenca za sada predstavlja
unikat.
*
Na kraju se može zaključiti da
svaki od 146 staklenih
primjeraka, koji potječe s
antičke nekropole Arguruntuma, a
sebi krije spretnog tvorca –
staklara, vještog trgovca i
nepoznatog kupca, ali i zemlju u
kojoj je nastao. Ponekad
pojedina staklena forma krije u
sebi i neku svoju tajnovitu
namjenu. Ali, uz sve prikrivene
tajne, bogate trgovačke putove i
složene ekonomske odnose, kao i
uz sva prohujala razdoblja koja
nas dijele od trenutka nastanka
ovih staklarskih proizvoda do
danas, nije moguće prikriti
maštovitost i ljepotu staklenih
oblika. Jednako tako nije moguće
prikriti ni sasvim suvremeni
estetski doživljaj i vrhunsku
obrtničku vještinu kojom su ti
stakleni proizvodi izrađeni.
S obzirom na to da grobne
cjeline nisu sačuvane (osim
dvije na fotografiji prve
objave) primjenom tipološko –
komparativne metode analiza
rimskog stakla iz Argyrumtuma (Starigrad
– Paklenica kod Zadra) pruža nam
i spoznaju o do sada nepoznatim
bogatim trgovačkim i ekonomskim
odnosima toga grada i provincije
Dalmacije s gotovo svim
krajevima Rimskog Carstva,
počevši od ranog 1. do početka
4. stoljeća. Osim staklene robe
uvezene iz Egipta, Sirije,
Cipra, Italije, te iz galsko –
rajnskih oblasti i dijelom iz
Panonije, u fundusu ove
relativno male zbirke nalazi se
i nekoliko staklenih oblika koji
ukazuju na postojanje lokalne
produkcije, odnosno lokalnih
staklarskih radionica. To su u
prvom redu zvonolike boce i
pseudo Merkur bočice, a moguće i
kvadratični vrčevi i zvonolike
bočice s dugim cilindrični
vratom (forma 1, 8, 9, 10). U
ovu kategoriju vjerojatno
spadaju i staklene urne (ollae
cinerariae), koje su također
iznimno brojne u provinciji
Dalmaciji (forma 38 – 41).
Postojanje takvih lokalnih
radionica, po sadašnjem stanju
istraženosti, moguće je
pripisati vremenskom razdoblju
od kraja 2. do početka 4.
stoljeća, a nije isključeno da
su postojale i ranije, jer su
ollae cinerariae u upotrebi
u drugoj polovini 1. i u 2.
stoljeću.
Brojnost i raznolikost tipova i
formi, kao i određene osobitosti
antičkog stakla Argyruntuma, uz
to što dopunjavaju dosadašnje
spoznaje o staklarskom obrtu
općenito, a posebno u provinciji
Dalmaciji, daju nam i novo
svjetlo u sagledavanju razine
življenja, socijalnih i
ekonomskih prilika i profinjenog
ukusa stanovnika antičkog
Starigrada.
Premda je ovdje izvršena samo
analiza antičke staklene građe,
a ne cjelokupnog materijala koji
je dala nekropola, i premda je u
odnosu na ostali iznimno bogat
fundus antičkoga stakla u
Arheološkom muzeju u Zadru ovo
samo mala zbirka stakla, ona nas
upućuje na nedvojbeni zaključak
da je Argyruntum živio punim
sjajem antičke civilizacije.
Po svemu sudeći, antički
Starigrad – Argyruntum započeo
je svoj život u vrijeme prvih
rimskih careva na istom mjestu
gdje ga nalazimo i danas.
Najvjerojatnije je to bilo u
vrijeme Augustusa, kada je
nastao kao malo trgovačko
središte – emporij. Svoj
ekonomski procvat doživljava u
vrijeme druge polovine 1. pa do
kraja 2. stoljeća, a njegovo
zamiranje, kako to pokazuju
grobni nalazi i tipološko –
komparativna analiza staklene
građe, započinje krajem 3. i
početkom 4. stoljeća. S kraja 4.
stoljeća u gradu mrtvih –
nekropoli, nemamo dokaza o gradu
živih. Moguće je da su grad i
njegovo stanovništvo u drugoj
polovini 4. stoljeća doživjeli
neku kataklizmu. Isto je tako
moguće da su, iz ekonomskih ili
nekih drugih razloga, stanovnici
Argyruntuma napustili ovaj
prostor. Jedan od mogućih
razloga je i slabljenje
ekonomske moći Carstva i
gubljenje trgovačkog značaja
Argyruntuma i njegove uloge
emporija, zbog čega je i
osnovan. Smještaj Argyruntuma
prestaje biti od važnosti, a
njegovo osiromašeno stanovništvo
nalazi i stvara nove izvore
opstanka i gospodarske
stabilnosti. Najvjerojatnije se
vraća načinu privređivanja koji
je imao prije podizanja bedema i
kula u vrijeme osnivanja grada.
S obzirom da sam položaj
antičkog Starigrada do sada nije
dao nikakve materijalne
indikacije za starija razdoblja
od 1. stoljeća po Kristu, sasvim
je logično da se predrimsko
(liburnsko) željeznodobno
naselje nalazilo na nekoj od
obližnjih gradina. Isto tako,
stanovništvo Argyruntuma se već
krajem 4. stoljeća moglo povući
na isti taj položaj, koji je u
međuvremenu mogao neprekidno
egzistirati kao manje epihorsko
naselje, vjerojatno stočarskog
karaktera.
Pretpostavku o mogućnosti
premještanja stanovništva
Starigrada u kasnoj antici,
odnosno ranom srednjem vijeku,
na neku od obližnjih gradinskih
utvrda, već su do sada
zagovarali i neki drugi
istraživači. Ta utvrda bi
najvjerojatnije mogla biti
Gradina Svete Trojice, koja je,
u ostalom, najvjerojatnije
kontinuirano živjela od
pretpovijesnih dana do srednjeg
vijeka, odnosno, na neki način,
kao kultni prostor sve do danas.
O etničkoj strukturi stanovnika
Argyruntuma teško je govoriti,
jer, na žalost, pisanih kamenih
spomenika je ostalo vrlo malo.
Bez obzira na njihov značaj,
nisu dostatni za opširniju
epigrafsku analizu. No, jedan
pronađeni ulomak donjeg dijela
liburnskog nadgrobnog spomenika
(liburnski cipus) na nekropoli
ovog antičkog grada ipak, na
neki način, potvrđuje da je
stanovništvo Argyruntuma bilo
protkano i autohtonim liburnskim
življem. Taj je liburnski cipus
tim značajniji što istraživanja
nekropole nisu dala nalaze
«klasičnih» rimskih nadgrobnih
spomenika – nadgrobnih stela.
Daljnja arheološka istraživanja
bi, nema dvojbe, pridonijela još
potpunijem sagledavanju
materijalne i duhovne kulture,
odnosno niza društvenih i
gospodarskih pitanja koja su
vezana za antički Starigrad.
Neovisno o tome hoće li i kada
ta istraživanja uslijediti, može
se reći daje Argyruntum, premda
jedno od manjih naselja s
municipalnom upravom na istočnom
dijelu jadranske obale, svoje
antičko razdoblje proživio na
dostojnoj gospodarskoj i
civilizacijskoj razini.
|
|