REPUBLIKA
HRVATSKA
ZADARSKA ŽUPANIJA
OPĆINA STARIGRAD
Općinsko vijeće
Klasa:
810-09/15-01/01
Urbroj: 2198/09-1-15-2
Starigrad
Paklenica, 15. prosinca 2015. godine
Na
temelju članka
17. stavak 1.
podstavak 1. Zakona o sustavu civilne zaštite («Narodne novine», br.
82/15) i članka 31.
Statuta Općine Starigrad ("Službeni glasnik Zadarske županije" broj:
4/13, 7/13 i 11/13) Općinsko vijeće Općine Starigrad, na svojoj
17. sjednici
održanoj dana 15. prosinca 2015. godine, d o n o s i
ZAKLJUČAK
o
prihvaćanju Analize stanja sustava civilne zaštite za 2015.
godinu,
donošenju
plana razvoja civilne zaštite za 2016. godinu
i smjernica za organizaciju i razvoj sustava
civilne
zaštite
na području Općine Starigrad za
razdoblje od 2016. do 2019.
godine
-
Prihvaća se Analiza stanja sustava
civilne zaštite na
području Općine Starigrad u 2015. godini koju je predložio
Općinski načelnik.
- Donosi se
plan razvoja sustava civilne zaštite na području Općine
Starigrad za 2016. godinu i smjernica za organizaciju i razvoj
sustava civilne zaštite na području Općine Starigrad za
razdoblje od 2016. do 2019. godine.
- Analiza stanja
sustava civilne zaštite na području Općine Starigrad u 2015.
godini, plana razvoja sustava civilne zaštite na području Općine
Starigrad za 2016. godinu i smjernice za organizaciju i razvoj
sustava civilne zaštite na području Općine Starigrad za
razdoblje od 2016. do 2019. godine, čine sastavni dio ovog
Zaključka.
-
Ovaj Zaključak stupa na snagu osmog dana od dana objave u
„Službenog glasniku Zadarske županije“.
Predsjednik
Općinskog vijeća:
Jure
Tomić dipl. oec.
ANALIZA STANJA SUSTAVA
CIVILNE ZAŠTITE NA
PODRUČJU OPĆINE STARIGRAD U 2015.
GODINI
UVOD
Zakonom o sustavu civilne
zaštite („Narodne novine“ broj 82/2015.) određeno je da sustav
civilne zaštite obuhvaća mjere i aktivnosti ( preventivne, planske,
organizacijske, operativne, nadzorne i financijske) kojima se
uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i djelovanje svih sustava
civilne zaštite i način povezivanja institucionalnih i funkcionalnih
resursa sudionika koji se međusobno nadopunjuju u jedinstvenu
cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa te zaštite i spašavanja
građana, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša na teritoriju
Republike Hrvatske od posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških
velikih nesreća i katastrofa, otklanjanja posljedica terorizma i
ratnih razaranja.
Također je definirano da
predstavničko tijelo na prijedlog izvršnog tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave u postupku donošenja proračuna
razmatra i usvaja godišnju analizu stanja i godišnji plan razvoja
sustava civilne zaštite s financijskim učincima za trogodišnje
razdoblje.
STANJE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
Dosadašnje stanje organiziranosti
sustava civilne zašite na području Općine Starigrad
karakterizira činjenica da je isti do donošenja Zakona o sustavu
civilne zaštite (Narodne novine br. 82/15) bio organiziran i provođen
sukladno odredbama Zakona o zaštiti i spašavanju, Zakona o unutarnjim poslovima, koje su se
odnosile na civilnu zaštitu, te Zakona o zaštiti od požara, Zakona o
vatrogastvu, Zakona o zaštiti od elementarnih nepogoda i podzakonskim propisima donesenim temeljem navedenih zakona.
Do donošenja Zakona o
zaštiti i spašavanju, Općina Starigrad je donijela i provela
slijedeće akte iz područja zaštite i spašavanja:
1. Procjenu
ugroženosti stanovništva i materijalnih dobara od prirodnih i
civilizacijskih katastrofa koju je Općinsko vijeće Općine
Starigrad donijelo na svojoj sjednici 44. sjednici održanoj dana
30. lipnja 2004. godine;
2. Procjenu
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija za Općinu
Starigrad - 2000. godine;
3. Plan
zaštite od požara za Općinu Starigrad - 2000. godine;
4. Odluku
o imenovanju članova Povjerenstva za procjenu šteta od
elementarnih nepogoda;
5. Rješenje
o imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite;
6. Odluku
o imenovanju članova Stožera zaštite i spašavanja;
7. Operativne
planove zaštite od požara vezane za pripremu i provedbu
protupožarne sezone;
8. Odluka o potvrđivanju zapovjednika i zamjenika zapovjednika
DVD-a Starigrad Paklenica.
U razdoblju od stupanja na snagu Zakona o
zaštiti i spašavanju, ustrojavanju i organizacijom rada Državne
uprave za zaštitu i spašavanje, osnivanjem Područnog ureda u Zadru,
te donošenja novih podzakonskih propisa na temelju Zakona o zaštiti
i spašavanju, Općina Starigrad je izradila i donijela sljedeće akte:
-
Procjene
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija – 2014.
godine
-
Plana zaštite od
požara i tehnoloških eksplozija – 2014. godine
-
Program
aktivnosti u provedbi operativnih aktivnosti u zaštiti od
požara Općine Starigrad – 2011 - 2014. godine
-
Plan operativne
provedbe Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera
zaštite od požara od interesa za RH za područje Općine
Starigrad u 2011-14. godini
-
Operativni plan
evakuacije i zbrinjavanja turista na prostoru Općine
Starigrad 2011 – 14. godine
-
Odluku o
imenovanju članova stožera zaštite i spašavanja Općine
Starigrad – 2009 i 2013. godine
-
Odluku o
imenovanju članova Stožera civilne zaštite Općine Starigrad
-
Odluku o
imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite Općine Starigrad
-
Rješenje o
imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite Općine Starigrad
-
Odluku o
imenovanju povjerenika Civilne zaštite za područje Općine
-
Odluku o
određivanju operativnih snaga zaštite i spašavanja i pravnih
osoba od interesa za zaštitu i spašavanje na području Općine
Starigrad
-
Operativne
planove zaštite od požara vezane za pripremu i provedbu
protupožarne sezone
-
Poslovnik o radu
Stožera zaštite i spašavanja
-
Odluku o
motriteljsko dojavnoj službi
-
Plan motrenja,
čuvanja i ophodnje otvorenog prostora, građevina, dijelova
građevina i površina za koje prijeti povećana opasnost za
nastanak i širenje požara
-
Plan korištenja
teške građevinske mehanizacije za žurnu izradu prosjeka i
probijanje protupožarnih putova
-
Plan pozivanja
Stožera zaštite i spašavanja
-
Procjenu
ugroženosti stanovništva, kulturnih i materijalnih dobara i
okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Općine
Starigrad ( u tijeku novo usklađivanje sa zakonom)
-
Plan zaštite i
spašavanja i plan civilne zaštite za područje Općine
Starigrad
-
Proračun Općine
Starigrad sa osiguranim sredstvima za provođenje zadaća iz
područja zaštite od požara, te zaštite i spašavanja
Općina Starigrad je kroz proteklu
godinu uredno i u zakonom propisanom opsegu financirala troškove
zaštite i spašavanja što potvrđuju nalazi inspekcijskih službi u
obavljenim redovitim i izvanrednim nadzorima.
STANJE PO VAŽNIJIM SASTAVCIMA SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
1.
CIVILNA ZAŠTITA
1.1.
STOŽER ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Odlukom o imenovanju Stožera zaštite i
spašavanja Općine Starigrad, na temelju Zakona o zaštiti i
spašavanju i Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju operativnih
snaga zaštite i spašavanja Stožer zaštite i spašavanja čine:
▪ Šime
Marasović, zamjenik načelnika Općine Starigrad, načelnik Stožera
▪ Ante
Marasović, zapovjednik DVD–a Starigrad, zamjenik načelnika
Stožera
▪ Mario Zubčić,
voditelj Odsjeka za kom. posl. i prost. planiranje, član Stožera
▪ Franjo Špalj,
član Stožera
▪ Ante Jukić,
član Stožera
▪ Josip
Marasović, član Stožera
▪ Zoran Vukić,
član Stožera
(Ivica
Starčević, dodatni vanjski član Stožera od strane DUZS)
Stožer zaštite i spašavanja imenuje se
za upravljanje i usklađivanje aktivnosti operativnih snaga i ukupnih
ljudskih i materijalnih resursa zajednice u slučaju neposredne
prijetnje, katastrofe i velike nesreće s ciljem sprječavanja,
ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe i velike nesreće.
Sukladno članku 6. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o zaštiti i spašavanju (N.N. broj 79/07.)
Zapovjedništvo ZiS-a je preimenovano u Stožer zaštite i spašavanja.
1.2. PREVENTIVA I PLANOVI CZ
Općinsko vijeće Općine Starigrad na
svojoj 10. sjednici održanoj dana 31. srpnja 2014. godine
donijelo je Procjenu ugroženosti stanovništva materijalnih i
kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za
područje Općine Starigrad, Plan zaštite i spašavanja i Plan civilne zaštite za područje Općine
Starigrad na temelju kojih će se postupati odnosno ustrojavati
sustav zaštite i spašavanja te donositi akti koji proizlaze iz
spomenute procjene i planova.
Građani su upoznati o uvođenju i
značaju jedinstvenog broja za hitne pozive 112, a vlasnici i
korisnici objekata u kojima se okuplja veći broj ljudi o
postavljanju na vidljivom mjestu na svojim objektima obavijesti o
novim znakovima za uzbunjivanje.
Upoznavanje građana provođeno je putem
sredstava javnog informiranja te kroz rad mjesnih odbora i drugih
institucija Općine.
1.3. SKLONIŠTA
Da bi se posljedice ugrožavanja ljudi,
materijalnih dobara i okoliša smanjile na najmanju moguću mjeru,
potrebno je uspostaviti optimalan odgovor na ugrožavanja sa
stanovišta prostornog planiranja, uređenja, organizacije, razvoja i
izgradnje prostora te je neophodno i mjere zaštite i spašavanja
postaviti integralno, u svim vrstama učešća u prostornom planiranju.
Općina Starigrad je obvezna na svom
području osigurati uvjete za sklanjanje ljudi, materijalnih,
kulturnih i drugih dobara u skladu sa Prostornim planom uređenja
Općine Starigrad („Službeni glasnik Zadarske županije“, br: 14/11)
gdje su propisane mjere zaštite od elementarnih nepogoda i ratnih
opasnosti, te propisani kriteriji za gradnju skloništa na području
Općine.
2. VATROGASTVO
Dobrovoljno vatrogasno
društvo Starigrad je osnovano 27. 06. 1982. godine.
U DVD Starigrad 2010. godine zaposlena
su dva profesionalca, pored kojih još djeluje 20 operativnih članova
koji su spremni intervenirati u propisanom roku. U slučaju potrebe
spremno je intervenirati 20 odnosno 5 - 6 u jednoj smjeni.
Dobrovoljno vatrogasno društvo
Starigrad raspolaže s 1 navalnim vozilom, 1 vatrogasnom cisternom,
25 naprtnjača V - 25, 2 izolaciona aparata za djelovanje u
zatvorenim prostorima i škarama za rezanje.
Vozila su tehnički ispravna,
registrirana i opremljena radio vezom i potrebnom opremom.
DVD Starigrad u 2015. godini imao je 11
intervencija, od čega su se 4 intervencije odnosile na požare (3 na otvorenom prostoru,
1 u zatvorenom prostoru), 6 intervencija dovoza vode i 1
intervencija spriječavanja istjecanja plina.
Općina Starigrad je u 2015. godini, za
rad DVD-a izdvojila 320.000,00 kuna.
Temeljem narečenog može se istaknuti
da je vatrogasna postrojba (dobrovoljna) efikasno obavila sve zadaće
u tekućoj godini, što je rezultiralo uspješnim stanjem protupožarne
zaštite na području Općine iako nisu osigurani svi kriteriji koji su
propisani Zakonom i podzakonskim aktima.
3. SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE
ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom
i spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju
okosnicu sustava zaštite i spašavanja na području Općine. Službe i
pravne osobe koje imaju zadaće u sustavu zaštite i spašavanja, a
osobito one u vlasništvu Općine imaju obvezu uključivanja u sustav
zaštite i spašavanja kroz redovnu djelatnost, posebno u slučajevima
angažiranja prema Planu djelovanja civilne zaštite.
Utvrđeni su načini dogradnje i jačanja
dijela njihovih sposobnosti koji su posebno značajni za sustav
zaštite i spašavanja.
Mora se posebno naglasiti uloga i
aktivnosti prilikom angažiranja na poslovima zaštite i spašavanja:
- Komunalno
poduzeće Argyruntum d.o.o.
- Zavod
za hitnu medicinu zadarske županije, Ispostava Starigrad, koja
se nalazi u mjestu Seline, te između ostalih područja pokriva i područje Općine
Starigrad
- Crveni
križ: DDK Aktiv Starigrad
- Veterinarske
službe iz Zadra i Obrovca
- Javno
zdravstvo - Ordinacija opće medicine, Stomatološka ordinacija
- HEP,
DP Elektra Zadar, Ispostava Starigrad
- Vodovod
d.o.o. Zadar, Ispostava Starigrad
- Hrvatske
šume d.o.o., UŠP Split, Šumarija Zadar
- JU
NP Paklenica
- DVD
Starigrad Paklenica
- ŽC
112
- HGSS
Sve obveze nositelja zadaća u
zaštiti i spašavanju utvrđene su Procjenom
stanovništva, kulturnih i
materijalnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za
područje Općine Starigrad kao i Planom zaštite i spašavanja i Planom
civilne zaštiti Općine Starigrad koji proizlaze iz Procjene.
SMJERNICE
ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA
CIVILNE
ZAŠTITE
NA PODRUČJU OPĆINE STARIGRAD
ZA RAZDOBLJE OD
2016. DO 2019. GODINE
I.
UVOD
Zakonom o
sustavu civilne zaštite („Narodne novine“ broj 82/2015.) određeno je
da sustav civilne zaštite obuhvaća mjere i aktivnosti (
preventivne, planske, organizacijske, operativne, nadzorne i
financijske) kojima se uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i
djelovanje svih sustava civilne zaštite i način povezivanja
institucionalnih i funkcionalnih resursa sudionika koji se međusobno
nadopunjuju u jedinstvenu cjelinu radi smanjenja rizika od
katastrofa te zaštite i spašavanja građana, materijalnih i
kulturnih dobara i okoliša na teritoriju Republike Hrvatske od
posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških velikih nesreća i
katastrofa, otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.
Sustav
civilne zaštite ustrojava se na lokalnoj, područnoj i državnoj
razini te povezuje resurse i sposobnosti sudionika operativnih snaga
i građana u jedinstvenu cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa,
pružanja brzog odgovora na prijetnje i opasnosti nastanka, te
ublažavanja posljedica velike nesreće ili katastrofe.
Brzo i
učinkovito djelovanje operativnih snaga civilne zaštite u velikim
nesrećama i katastrofama može spasiti mnoge živote, smanjiti
socijalno ekonomske, infrastrukturalne i sigurnosne poremećaje i
spriječiti naknadne nesreće koje mogu izazvati veće posljedice od
utjecaja ugroze koja je već nastupila.
Smjernice se
kratkoročno odnose na donošenje plana civilne zaštite, procjene
rizika od velikih nesreća i plan djelovanja civilne zaštite kao
temeljnih dokumenata za daljnje funkcioniranje samog sustava civilne
zaštite, a dugoročno predstavlja kontinuirani proces provođenja
aktivnosti kojima će se iz godine u godinu razvijati i usavršavati
sustav civilne zaštite kao i sustav zaštite i spašavanja kako bi se
postigao najviši standard potreban za provedbu zadaća svih
operativnih snaga.
II. SMJERNICE
1.
OPERATIVNE
SNAGE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
Mjere i
aktivnosti u sustavu civilne zaštite provode slijedeće operativne
snage sustava civilne zaštite:
1.Stožer civilne zaštite
2.operativne snage
vatrogastva
3.operativne snage
Hrvatskog Crvenog križa
4. operativne snage
Hrvatske gorske službe spašavanja
5. udruge
6. postrojbe i
povjerenici civilne zaštite
7. koordinatori na
lokaciji
8. pravne osobe u
sustavu civilne zaštite
Temeljem
članka 17. stavak 3. podstavak 6. Zakona o civilnoj zaštiti Općinski
načelnik je odgovoran za osnivanje operativnih snaga civilne zaštite
sukladno usvojenim smjernicama i planu razvoja sustava civilne
zaštite te sukladno članku 17. stavak 3. podstavak 2. Navedenog
Zakona donosi plan odnosno vrstu i način provođenja vježbi
operativnih snaga sustava civilne zaštite.
Općina
Starigrad će sukladno članku 20. stavak 2. Zakona o sustavu civilne
zaštite zajedno sa operativnim snagama civilne zaštite voditi i
ažurirati bazu podataka o pripadnicima i resursima operativnih
snaga, te o promjenama dostavljati podatke Državnoj upravi za
zaštitu i spašavanje putem Područnog ureda Zadar.
1.1. CIVILNA
ZAŠTITA
Budući da do
donošenja ovih smjernica čelnik Državne uprave za zaštitu i
spašavanje nije donio Pravilnik kojim će se odrediti sastav stožera,
način rada kao i uvjeti imenovanja načelnika, zamjenika i članova
stožera Općinski načelnik će po donošenju navedenog Pravilnika
osnovati stožer civilne zaštite Općine Starigrad.
Članovi stožera
civilne zaštite obvezni su završiti osposobljavanje koje provodi
Državna uprava za
zaštitu i spašavanje prema Programu osposobljavanja članova stožera
civilne zaštite.
Do osnivanja
stožera civilne zaštite Općine Starigrad mjerodavan je Stožer
zaštite i spašavanja Općine Starigrad, te ih je potrebno upoznati s
novim Zakonom o sustavu civilne zaštite („Narodne novine“ broj
82/2015) odnosno sa mjerama sustava civilne zaštite, ustrojavanjem
sustava civilne zaštite, djelovanju sustava civilne zaštite i
načelima sustava civilne zaštite, sudionicima u sustavu civilne
zaštite, te obavezama jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave u provođenju zakonskih obveza definiranih Zakonom o
sustavu civilne zaštite
Temeljem članka 9.
stavka 2. Zakona o zaštiti i spašavanju te sukladno članku 6.
Pravilnika o pozivanju, mobilizaciji i aktiviranju operativnih snaga
zaštite i spašavanja («Narodne novine», broj 40/08) Općinsko vijeće
Općine Starigrad je dana 04. srpnja 2013. godine donijelo Odluku o
imenovanju članova Stožera zaštite i spašavanja Općine Starigrad.
Načelnik Stožera zaštite
i spašavanja Općine Starigrad po funkciji je i na temelju posebnih
propisa Zamjenik načelnika.
Stožer zaštite i
spašavanja osnovan je za upravljanje i usklađivanje aktivnosti
operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih resursa
zajednice u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i veće nesreće
s ciljem sprječavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica
katastrofe i veće nesreće.
Doneseni su
Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i
okoliša od katastrofa i velikih nesreća za Općinu Starigrad te Plan
zaštite i spašavanja i Plana civilne zaštite za područje Općine
Starigrad. Za potrebe civilne zaštite u Proračunu Općine Starigrad
za 2016. godinu osigurana su sredstva u iznosu
od 500.000,00
kuna.
1.2. VATROGASTVO
( Dobrovoljno vatrogasno društvo)
Operativne snage
vatrogastva temeljna su operativna snaga sustava civilne zaštite
koje djeluju u sustavu civilne zaštite u skladu s odredbama posebnih
propisa kojima se uređuje područje vatrogastva (temeljni zakoni
Zakon o zaštiti od požara (NN 92/10) i Zakon o vatrogastvu (NN
139/04, 174/04, 38/09, 80/10) te pravilnici
http://www.arhitekti-hka.hr/hr/zakoni-propisi/popis/zastita/od-pozara/).
U
razdoblju od 2016. do 2019. godine potrebno je provoditi različite
oblike osposobljavanja vatrogasaca, kako profesionalnih tako i
dobrovoljnih sve prema Pravilniku o programu osposobljavanja i
usavršavanja vatrogasnih kadrova (NN 61/94) kao i prema članku 28.,
st. 2 Zakona o vatrogastvu (NN 139/04, 174/04,
38/09, 80/10).
Vatrogasnom
djelatnošću razumijeva se i osposobljavanje vatrogasaca te njihovo
sudjelovanje u vježbama, natjecanjima i sl. kao i redovito
obavljanje liječničkih pregleda sukladno posebnim propisima.
Posebnu pažnju treba
posvetiti radu sa vatrogasnom mladeži kao mogućim budućim
vatrogascima, ali se ne smije zanemariti ni edukacija građana
posebno poljoprivrednika u vezi spaljivanja biljnog otpada zbog
mogućnosti izbijanja požara na otvorenim prostorima, ali i štetnosti
na okoliš. Potrebno je osvijestiti, upoznati javnost i provoditi
preventivne aktivnosti u svrhu povećanja sigurnosti i smanjiti
opasnost (ili rizike) od nastanka požara.
Uvažavajući realno
stanje zaštite od požara na području Općine Starigrad vezano na
djelovanje vatrogasnih postrojbi, ovim smjernicama iskazuju se bitne
odrednice materijalno-tehničkog razvoja, razvoja kadrovskih
kapaciteta, sustava organizacije i djelovanja te pregled
financijskih sredstava u Proračunu za te namjene s ciljem jačanja
spremnosti za djelovanje u jedinstvenom sustavu zaštite i spašavanja
na području Općine Starigrad u 2015. godini.
Broj, vrsta,
opremljenost i veličina vatrogasnih postrojbi određena Planom
zaštite od požara iz 2014. godine, a na temelju Procjene ugroženosti
od požara i tehnoloških eksplozija iz 2014. godine.
Na području Općine
Starigrad djeluje Dobrovoljno vatrogasno društvo Starigrad
Paklenica, ustrojeni na način da obavljaju preventivnu djelatnost
sukladno članku 1. Zakona o vatrogastvu, a mogu se koristiti na
pomoćnim poslovima prilikom intervencija većih razmjera.
Neophodno je i dalje
provoditi različite oblike osposobljavanja vatrogasaca, kako
profesionalnih tako i dobrovoljnih te redovito obavljati liječničke
preglede.
U području rada sa
članstvom posebnu pažnju kao i proteklih godina potrebno je
posvetiti vatrogasnoj mladeži, kao potencijalnim budućim operativnim
vatrogascima, ali i zbog indirektnog stjecanja opće kulture i
naobrazbe.
Sredstva za financiranje
Dobrovoljnog vatrogasnog društva prikazana su tabeli u prilogu.
1.3. OPERATIVNE
SNAGE CRVENOG KRIŽA
Operativna snaga
Hrvatskog Crvenog križa je Gradsko društvo Crvenog križa Zadar koje
je temeljna operativna snaga sustava civilne zaštite u velikim
nesrećama i katastrofama u izvršavanju obveza sustava civilne
zaštite sukladno Zakonu o Hrvatskom Crvenom križu, Statutu Hrvatskog
Crvenog križa i drugim važećim propisima.
Osim navedenog
Gradsko društvo Crvenog križa traži, prima i raspoređuje
humanitarnu pomoć za potrebe na području svog djelovanja, obučava i
oprema ekipe za izvršavanje zadaća u slučaju velikih prirodnih,
ekoloških i drugih nesreća s posljedicama masovnih stradanja i
epidemija.
Crkveni
križ na području Općine Starigrad kroz DDK Aktiv Starigrad
organizira redovite akcije darivanja krvi te ima 110 članova od čega
50-ak aktivnih.
1.4. OPERATIVNE
SNAGE HRVATSKE GORSKE SLUŽBE SPAŠAVANJA
Hrvatska
gorska služba spašavanja djeluje na području Republike Hrvatske kao
neprofitna pravna osoba sukladno posebnim propisima kojima se
uređuje područje djelovanja Hrvatske gorske službe spašavanja.
Na prostoru Općine
Starigrad djeluje i Hrvatska gorska služba spašavanja iz Zadra koja
provodi mjere vezane uz zaštitu ljudi, životinja i okoliša.
1.5.
UDRUGE
Potrebno je
napraviti popis udruga od značaja za sustav civilne zaštite te ih
dodatno financirati kako bi svojim aktivnostima što kvalitetnije
osposobljavali svoje članove i nabavljali opremu koja će se
koristiti za njihovu redovnu aktivnost ali će biti važna i u slučaju
izvanrednih situacija.
1.6.
POSTROJBE I POVJERENICI CIVILNE ZAŠTITE
Postrojbe
civilne zaštite
Za sudjelovanje u
mjerama i aktivnostima u sustavu civilne zaštite, sukladno procjeni
rizika, Općina Starigrad može osnovati sljedeće postrojbe civilne
zaštite:
-
postrojbe civilne zaštite opće namjene najniže razine spremnosti
namijenjene obavljanju jednostavnih zadaća u velikim nesrećama na
području njihove nadležnosti
Povjerenike civilne zaštite
Povjerenika civilne
zaštite i njegovog zamjenika imenuje Općinski načelnik za pojedine
mjesne odbore sukladno članku 33. Stavak 3. Podstavak 2. Zakona o
sustavu civilne zaštite.
Povjerenici i zamjenici
- Sudjeluju
u pripremanju građana za osobnu i uzajamnu zaštitu te usklađuju
provođenje mjera osobne i uzajamne zaštite,
- Daju
obavijesti građanima o pravodobnom poduzimanju mjera civilne zaštite
te javne mobilizacije radi sudjelovanju u sustavu civilne zaštite
- Sudjeluju
u organiziranju i provođenju evakuacije, sklanjanja, zbrinjavanja i
drugih mjera civilne zaštite
- Organiziraju
zaštitu i spašavanje pripadnika ranjivih skupina
- Provjeravaju
postavljanje obavijesti o znakovima za uzbunjivanje u stambenim
zgradama na području svoje nadležnosti i o propustima obavještavaju
inspekciju civilne zaštite.
1.7. KOORDINATOR
NA LOKACIJI
Koordinator na lokaciji procjenjuje situaciju i njezine posljedice
na terenu te u suradnji s mjerodavnim stožerom civilne zaštite
usklađuje djelovanje operativnih snaga sustava civilne zaštite.
Koordinatora na lokaciji, sukladno specifičnostima izvanrednog
događaja, određuje odlukom načelnik stožera civilne zaštite iz
redova operativnih snaga sustava civilne zaštite po osnivanju
operativnih snaga civilne zaštite.
1.8. PRAVNE
OSOBE U SUSTAVU CIVILNE ZAŠTITE
Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite određuju se
odlukom predstavničkog tijela, a na prijedlog izvršnog tijela
sukladno članku 17. Stavak 1. Podstavak 3. Zakona o sustavu civilne
zaštite.
Pravne
osobe određene gore navedenom odlukom dužne su u operativnim
planovima
izraditi plan o
načinu organiziranja provedbe mjera i aktivnosti u sustavu civilne
zaštite sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite,
posebnih propisa i njihovih općih akata.
2. PROCJENA RIZIKA
I PLAN DJELOVANJA CIVILNE ZAŠTITE
Općina
Starigrad donijet će procjenu rizika od velikih nesreća i plan
djelovanja civilne zaštite temeljem članka 97. Stavak 1. Zakona o
sustavu civilne zaštite u roku od dvije godine od dana stupanja na
snagu pravilnika o smjernicama za izradu procjene rizika od
katastrofa, pravilnika o mjerama civilne zaštite u prostornom
planiranju i pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati
ovlaštene pravne osobe za obavljanje stručnih poslova u području
planiranja civilne zaštite.
Procjene
ugroženosti i planovi zaštite i spašavanja doneseni temeljem Zakona
o zaštiti i spašavanju ostaju na snazi do donošenja procjena rizika
i planova djelovanja civilne zaštite.
III.
SMJERNICE ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE OPĆINE STARIGRAD
ZA RAZDOBLJE 2016. DO 2019. GODINE
Smjernice za
organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite Općine Starigrad za
razdoblje 2016. do 2019. stupaju na snagu 1. siječnja 2016. godine.
OBRAZLOŽENJE
Člankom 17. Stavak 1.
Podstavak 1. Zakona o sustavu civilne zaštite predstavničko tijelo,
na prijedlog izvršnog tijela jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave u postupku donošenja proračuna razmatra i
usvaja smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite
koje se razmatraju i usvajaju svake 4 godine.
Smjernicama za
organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite Općine Starigrad za
razdoblje od 2016. do 2019. utvrđuje se smjer razvoja sustava
civilne zaštite.
Za provedbu ovih
smjernica nije potrebno planirati financijska sredstva u Proračunu
Općine Starigrad.
U skladu sa svime
naprijed navedenim predlaže se donošenje Smjernica u priloženom
tekstu.
Prilog 1
IZVOD IZ
PRORAČUNA OPĆINE STARIGRAD O VISINI OSIGURANIH
SREDSTAVA ZA
ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA U
2015./2016. GODINI
Red.
br.
|
OPIS POZICIJE
|
Realizirano u
2015. god. u kn
|
Planirano za
2016.god. u kn
|
1. |
VATROGASTVO
I CIVILNA ZAŠITIA |
DVD STARIGRAD PAKLENICA |
320.000,00 |
360.000,00 |
OPREMANJE POSTROJBE CZ |
10.000,00 |
10.000,00 |
PLANOVI I PROCJENE RAZNE |
|
20.000,00 |
Ukupno |
330.000,00 |
390.000,00 |
2. |
SLUŽBE I
PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU
REDOVITE DJELATNOSTI
(Hitna
pomoć, javno zdravstvo, Crveni križ, Komunalno poduzeće, kao
i pravne osobe koje se bave građevinskom, prijevozničkom,
turističkom i drugim djelatnostima od interesa za zaštitu i
spašavanje) |
CRVENI
KRIŽ |
25.911,88 |
30.000,00 |
HGSS |
20.000,00 |
20.000,00 |
HMT |
30.999,00 |
40.000,00 |
POM.
ZDRAVSTV. USTANOVAMA |
10.000,00 |
20.000,00 |
Ukupno |
86.910,88 |
110.000,00 |
SVEUKUPNO ZA
SUSTAV ZAŠTITE I SPAŠAVANJA |
416.910,88 |
500.000,00 |
PLAN RAZVOJA
SUSTAVA CIVILNE
ZAŠTITE NA
PODRUČJU
OPĆINE
STARIGRAD ZA 2016. GODINU
UVOD
Zakonom o sustavu civilne zaštite
(„Narodne novine“ broj 82/2015.) određeno je da sustav civilne
zaštite obuhvaća mjere i aktivnosti ( preventivne, planske,
organizacijske, operativne, nadzorne i financijske) kojima se
uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i djelovanje svih sustava
civilne zaštite i način povezivanja institucionalnih i funkcionalnih
resursa sudionika koji se međusobno nadopunjuju u jedinstvenu
cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa te zaštite i spašavanja
građana, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša na teritoriju
Republike Hrvatske od posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških
velikih nesreća i katastrofa, otklanjanja posljedica terorizma i
ratnih razaranja.
Također je definirano da predstavničko
tijelo na prijedlog izvršnog tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave u postupku donošenja proračuna razmatra i
usvaja godišnju analizu stanja i godišnji plan razvoja sustava
civilne zaštite s financijskim učincima za trogodišnje razdoblje.
Na temelju Analize o stanju sustava
civilne zaštite na području Općine Starigrad, a sukladno razmjeru
opasnosti, prijetnji i posljedicama većih nesreća i katastrofa,
utvrđenih Procjenom ugroženosti ljudi, okoliša, materijalnih i
kulturnih dobara i okoliša, s ciljem zaštite i spašavanja ljudi,
materijalnih dobara te okoliša kao i ravnomjernog razvoja svih
nositelja sustava civilne zaštite (vatrogasnih postrojbi i
zapovjedništava, stožera zaštite i spašavanja, udruga građana od
značaja za zaštitu i spašavanje) donosi se Plan razvoja sustava
civilne zaštite na području Općine Starigrad za 2016. godinu. (u
daljnjem tekstu: Plan razvoja sustava civilne zaštite).
Da bi ovaj Plan razvoja bio ostvariv,
cijeli proces razvoja povezan je sa mogućnostima financijskih
sredstava Proračuna Općine koja će se odvojiti za subjekte u sustavu
civilne zaštite.
Plan razvoja sustava civilne zaštite
odnosi se na sljedeće:
1.
CIVILNA
ZAŠTITA
Stožer zaštite i spašavanja i postrojbe
civilne zaštite trebaju osigurati kontinuirano provođenje sustava za
zaštitu i spašavanje.
STOŽER ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Stožer zaštite i spašavanja osniva se u
svakoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave i na
razini Republike Hrvatske, a aktivira se kada se proglasi stanje
neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće, te je stručna
potpora Općinskom načelniku kod rukovođenja i zapovijedanja
operativnim snagama u slučaju veće nesreće ili katastrofe. Općinsko
vijeće Općine Starigrad prethodno je donijelo Odluku o imenovanju
Stožera zaštite i spašavanja Općine Starigrad.
Općinsko vijeće Općine Starigrad donijelo
je Odluku o imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite Općine
Starigrad, a osnovano je za upravljanje i usklađivanje aktivnosti
operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih resursa odnosno
za zapovijedanje snagama i sredstvima civilne zaštite u slučaju
neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće na području Općine
Starigrad.
Kontakt podatke (adrese,fiksni i
mobilni telefonski brojevi) Stožera potrebno je kontinuirano
ažurirati.
Do osnivanja Stožera civilne zaštite Općine
Starigrad mjerodavni će biti Stožer zaštite i spašavanja i
Zapovjedništvo civilne zaštite Općine Starigrad te ih je potrebno
upoznati s novim Zakonom o sustavu civilne zaštite („Narodne novine“
broj 82/2015) odnosno sa mjerama sustava civilne zaštite,
ustrojavanjem sustava civilne zaštite, djelovanju sustava civilne
zaštite i načelima sustava civilne zaštite, sudionicima u sustavu
civilne zaštite, te obavezama jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave u provođenju zakonskih obveza definiranih
Zakonom o sustavu civilne zaštite
U roku jedne godine od stupanja na
snagu Zakona o civilnoj zaštiti donijet će se provedbeni akti, te do
tada ostaju na snazi dokumenti donijeti na temelju Zakona o
zaštiti i spašavanju.
POSTROJBE CIVILNE ZAŠTITE,
POVJERENICI CIVILNE ZAŠTITE
Postrojbe civilne zaštite
Tijekom prve polovice 2016. godine, a u
svrhu povećanja spremnosti i mogućnosti u provođenju akcija zaštite
i spašavanja potrebno je izvršiti smotriranje postrojbi civilne
zaštite
U suradnji sa DUZS Zadar – Odjelom za
preventivno – planske poslove i MORH – Područnim odsjekom za poslove
obrane Zadar, potrebno je kontinuirano vršiti popunjavanje postrojbi
civilne zaštite sa vojnim obveznicima starim do 55. godina života
(promjene prebivališta, umrli, invalidi, bolesni i sl.), kao i
njihovu smotru i edukaciju.
Potrebno je nastaviti opremanje postrojbi
civilne zaštite osobnom i skupnom opremom u skladu sa raspoloživim
sredstvima predviđenim Proračunom, a prema planu opremanja odobrenom
od općinskog načelnika.
Povjerenike civilne zaštite
Potrebno je upoznati s novim
Zakonom o sustavu civilne zaštite („Narodne novine“ broj 82/2015) a
prije svega sa
- Djelovanjem
sustava civilne zaštite i načelima sustava civilne zaštite
- Obavezama
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u provođenju
zakonskih obveza definiranih Zakonom o sustavu civilne zaštite
- Obavezama
povjerenika civilne zaštite u izvršavanju njihovih zadaća
Rok za izvršenje navedenog je druga
polovica 2016. godine.
2. VATROGASTVO:
U cilju spremnosti i brzog djelovanja
vatrogasnih postrojbi za 2016. godinu planirana je kontinuirana
edukacija zaposlenika DVD-a za moguće opasnosti u cestovnom prometu,
mogućim akcidentima, poplavama i slično.
Potrebno je izvršiti opremanje,
osposobljavanje i usavršavanje prema planovima zaštite od požara u
Općini Starigrad.
Posebna usavršavanja zaposlenika DVD-a:
pružanje prve pomoći, usavršavanje za rad hidrauličnim alatima, u
prometnim intervencijama, radovima na vodi, intervencijama u slučaju
potresa
Potrebno je nastaviti s daljnjim razvojem
dobrovoljnog vatrogastva sukladno njihovim vlastitim programima i
razvojnim projektima, te kontinuirano provoditi njihovo
osposobljavanje.
U području rada sa članstvom DVD-a posebnu
pažnju potrebno je posvetiti vatrogasnoj mladeži, kao potencijalnim
budućim operativnim vatrogascima.
Sredstva za financiranje dobrovoljnih
vatrogasnih društva planiraju se temeljem članka 43.-45. Zakona o
vatrogastvu.
3. SKLONIŠTA:
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona
jedinice lokalne samouprave preuzimaju poslove upravljanja i
održavanja javnih skloništa na svojem području.
Općina Starigrad nema u svojem
vlasništvu javna skloništa.
4. PRAVNE OSOBE KOJE ĆE PORADI NEKOG
INTERESA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA STANOVNIŠTVA, MATERIJALNIH I KULTURNIH
DOBARA OPĆINE STARIGRAD DOBITI ZADAĆE
Sa pravnim osobama (npr. Argyruntum d.o.o
) koje će poradi nekog interesa zaštite i spašavanja stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara Općine Starigrad dobiti zadaće
potrebno je održati sastanak na kojem će se razmotriti zadaće
pravnih osoba u sustavu civilne zaštite.
5. SUSTAV UZBUNJIVANJA GRAĐANA
U organizaciji zaštite i spašavanja u
Općini, pored ostalih subjekata, telekomunikacijska podrška, odnosno
sustav veza u kriznim situacijama, sustav uzbunjivanja pokazao se
vrlo bitnim čimbenikom kvalitetnog sustava zaštite i spašavanja, te
je stoga potrebno:
- nastaviti rad
na unaprjeđenju sustava veza svih sudionika zaštite i spašavanja
u skladu s normama u Europi,
- nastaviti rad
na unaprjeđenju sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju
velikih nesreća i katastrofa.
6. EDUKACIJA STANOVNIŠTVA
Zadatak je da se edukacijom podigne
razine svijesti građana kao sudionika sustava civilne zaštite, te iz
tog razloga potrebno kontinuirano vršiti:
- upoznavanje
građana sa sadržajem Planova zaštite putem javnih rasprava u
mjesnim odborima te putem web stranice Općine,
- izrada
potrebnih naputaka (letaka) o postupanju stanovništva u slučaju
velikih nesreća i katastrofa naročito za moguće nesreće i
katastrofe izazvane poplavama, potresima i opasnim tvarima u
stacionarnim objektima,
Dan Civilne zaštite, Dan
vatrogastva i Mjesec zaštite od požara, Međunarodni dan Crvenog
križa, Dan broja 112, Dan planeta zemlje, Dan voda i drugi datumi
moraju biti u funkciji edukacije stanovništva, a što znači da ove
datume treba iskoristiti za prezentaciju rada i dostignuća sudionika
zaštite i spašavanja.
7. FINANCIRANJE SUSTAVA ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Prema Zakonu o civilnoj zaštiti izvršno
tijelo jedinice lokalne samouprave odgovorno je za osnivanje, razvoj
i financiranje, opremanje, osposobljavanje i uvježbavanje
operativnih snaga.
8. SURADNJA NA PODRUČJU CIVILNE
ZAŠTITE
Suradnja svih sudionika zaštite i
spašavanja na području Općine je iznimno dobra ali je u narednoj
2016. godini ovu suradnju potrebno unaprijediti.
Razmjenom iskustava, podataka,
znanja i vještina sa odgovarajućim institucijama zaštite i
spašavanja potrebno je postići podizanje razine sigurnosti civilnog
stanovništva.
U okviru Općine Starigrad ali i šire
potrebno je kontinuirano razrađivati i usklađivati mjere i
aktivnosti sudionika u sustavu civilne zaštite, dogovarati
zajedničko djelovanje i pružanje međusobne pomoći u skladu sa
pozitivnim propisima. Nastaviti suradnju s Područnim uredom za
zaštitu i spašavanje Zadar s ciljem jačanja i usavršavanja
operativnih i drugih snaga sustava civilne zaštite na području
Općine Starigrad.
OBRAZLOŽENJE
Donošenjem Zakona o sustavu civilne
zaštite riješen je postojeći problem konflikta između pojmova
„zaštita i spašavanje“ i „civilna zaštita“ odnosno provedena je
sveobuhvatna normativna reforma sustava, a preimenovanjem sustava
zaštite i spašavanja u sustav civilne zaštite izvršeno je pojmovno
usklađivanje i standardiziranje sa stanjem na prostoru Europske
unije na način da se zaštita i spašavanje u velikim nesrećama i
katastrofama definiraju kao aktivnosti civilne zaštite.
Civilna zaštita je sustav organiziranja
sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i
spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i
okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i otklanjanja posljedica
terorizma i ratnih razaranja.
Člankom 17. Stavak1. Podstavak1. Zakona
o sustavu civilne zaštite predstavničko tijelo, na prijedlog
izvršnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
u postupku donošenja proračuna razmatra i usvaja godišnji plan
razvoja sustava civilne zaštite s financijskim učincima.
Obzirom da procjena rizika od velikih
nesreća i plan djelovanja civilne zaštite kao temeljni akti nisu
doneseni temeljem Zakona o sustavu civilne zaštite ovim Planom
razvoja sustava civilne zaštite koji se donosi na zakonski određeni
rok nužno je uskladiti i funkcionalno objediniti aktivnosti svih
subjekata civilne zaštite koje se odnose na provođenje mjera i
aktivnosti civilne zaštite.
|