REPUBLIKA
HRVATSKA
ZADARSKA ŽUPANIJA
OPĆINA STARIGRAD
Općinsko vijeće
Klasa:
110-01/11-01/2
Urbroj: 2198/09-1-11-1
Starigrad
Paklenica, 17. svibanj 2011. godine
Na temelju članka 125. i 126. Zakona o
radu („Narodne novine“ broj 149/09) i članka 48. Statuta Općine
Starigrad („Službeni glasnik Općine Zadarske županije“ broj 16/10) a
u svezi članka 3. stavka 3. Zakona o službenicima i namještenicima u
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ broj
86/08), Općinsko vijeće Općine Starigrad na svojoj 14. sjednici
održanoj dana 17. svibnja 2011. godine , donosi:
PRAVILNIK O RADU
UVODNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom uređuju se radno
vrijeme, odmori i dopusti, zaštita života, zdravlja i privatnosti,
zaštita dostojanstva i zaštita od diskriminacije, plaće i drugi
materijalni primici te zaštita prava službenika i namještenika u
Jedinstvenom upravnom odjelu Općine Starigrad (u nastavku teksta:
zaposlenici).
Organizacija rada se uređuje
Pravilnikom o unutarnjem redu Jedinstvenog upravnog odjela Općine
Starigrad i drugim ustrojstvenim propisima, u skladu sa zakonom.
Izrazi koji se koriste u ovom
Pravilniku za osobe u muškom rodu, uporabljeni su neutralno i odnose
se na muške i ženske osobe.
Članak 2.
Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se
na zaposlenike neposredno, osim u slučajevima kada su pojedina
pitanja za zaposlenike povoljnije uređena drugim propisima ili
kolektivnim ugovorom.
II. RADNO VRIJEME, ODMORI I DOPUSTI
Radno vrijeme
Članak
3.
Puno radno vrijeme zaposlenika je 40
sati tjedno.
Tjedno radno vrijeme raspoređuje se na
pet radnih dana, od ponedjeljka do petka.
Iznimno od stavka 2. ovoga članka,
pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela može radno vrijeme
službenika i namještenika kada za to postoji prijeka potreba,
raspoređivati na drugi način, u okviru tjednog fonda od 40 radnih
sati, ali i van okvira tjednog fonda radnih sati.
Osim raspoređivanja iz stavka 3. ovoga
članka, pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela može za navedene
poslove, kada u potrebi njihova obavljanja postoje sezonske
oscilacije tijekom godine, prerasporediti radno vrijeme, u skladu sa
zakonom.
Stanka, dnevni i tjedni odmor
Članak
4.
Zaposlenik koji radi puno radno vrijeme
ima svakoga radnog dana pravo na odmor (stanku) od 30 minuta, a
koristi ga u skladu s rasporedom koji utvrdi Općinski načelnik ili
osoba koju on ovlasti.
Vrijeme odmora iz stavka 1. ovog članka
ubraja se u radno vrijeme i ne može se odrediti na početku niti na
kraju radnog vremena.
Između dva uzastopna radna dana
zaposlenik ima pravo na odmor od najmanje 12 sati neprekidno.
Zaposlenik ima pravo na tjedni odmor u
trajanju od 48 sati neprekidno.
Dani tjednog odmora su subota i
nedjelja.
Ako je prijeko potrebno da zaposlenik
radi na dan tjednog odmora, osigurava mu se korištenje tjednog
odmora tijekom sljedećeg tjedna ili mu se plaća prekovremeni sat.
Ako zaposlenik zbog naravi ili potrebe
posla ne može koristiti tjedni odmor na način iz stavka 4. ovoga
članka, može ga koristiti naknadno, prema odluci pročelnika
Jedinstvenog upravnog odjela ili na prijedlog neposredno nadređene
osobe.
Godišnji odmor
Članak
5.
Za svaku kalendarsku godinu zaposlenik
ima pravo na plaćeni godišnji odmor, u trajanju od najmanje četiri
tjedna.
Zaposlenik na poslovima na kojima, uz
primjenu mjera zaštite zdravlja i sigurnosti na radu nije moguće
zaštititi radnika od štetnih utjecaja, ima za svaku kalendarsku
godinu pravo na godišnji odmor u trajanju od najmanje četiri tjedna.
Članak
6.
Za vrijeme korištenja godišnjeg odmora
zaposleniku se isplaćuje naknada plaće u visini kao da je radio u
redovnom radnom vremenu.
Članak
7.
Pri utvrđivanju trajanja godišnjeg
odmora ne uračunavaju se subote, nedjelje, neradni dani i blagdani.
Razdoblje privremene nesposobnosti za
rad, koje je utvrdio ovlašteni liječnik, ne uračunava se u trajanje
godišnjeg odmora.
Članak
8.
Osnova za izračun trajanja godišnjeg
odmora je 20 radnih dana. Osnova se uvećava prema pojedinačno
određenim mjerilima:
1. s obzirom na složenost poslova:
- zaposlenici
raspoređeni na rukovodeća radna mjesta (VSS)
4 dana
- zaposleni
raspoređeni na viša radna mjesta (VSS ili VŠS)
4 dana
- zaposlenici
raspoređeni na niža radna mjesta kojima je uvjet srednja stručna
sprema
(SSS)
3 dana
- zaposlenici
raspoređeni na radna mjesta kojima je uvjet srednja stručna
sprema (SSS)
3 dana
- zaposlenici
raspoređeni na radna mjesta za koja je potrebna niža stručna
sprema (NSS)
2 dana
2. s obzirom na dužinu radnog staža:
- od 5 do 10
godina radnog staža 2 dana
- od 10 do 15
godina radnog staža 3 dana
- od 15 do 20
godina radnog staža 4 dana
- od 20 do 25
godina radnog staža 5 dana
- od 25 do 30
godina radnog staža 6 dana
- od 30 do 35
godina radnog staža 7 dana
- od 35 i više
godina radnog staža 8 dana
3. s obzirom na uvjete rada:
- rad na
poslovima s otežanim ili posebnim
uvjetima rada
2
dana
- rad u
smjenama, ili redovni rad subotom,
nedjeljom,
blagdanima i neradnim danima
određenim
zakonom 1
dan
4. s obzirom na posebne socijalne
uvjete:
- roditelju,
posvojitelju ili skrbniku s jednim malodobnim
djetetom
2
dana
- roditelju,
posvojitelju ili skrbniku za svako daljnje
malodobno
dijete još po 1
dan
- samohranom
roditelju malodobnog djeteta 3 dana
- roditelju,
posvojitelju ili skrbniku djeteta
s
invaliditetom, bez obzira na ostalu djecu 3
dana
- osobi s
invaliditetom 3
dana
5. s obzirom na ostvarene rezultate
rada:
- zaposlenom
koji je ocijenjen ocjenom „odličan“ 2 dana
- zaposlenom
koji je ocijenjen ocjenom „vrlo dobar“ 1 dana
- zaposlenom
koji je ocijenjen ocjenom „dobar“ 1 dana
Ukupno trajanje godišnjeg odmora
određuje se na način da se 20 radnih dana uvećava za zbroj svih
dodatnih dana utvrđenih točkama od 1. do 5. stavka 1. ovoga članka.
Ukupno trajanje godišnjeg odmora ne
može biti kraće od trajanja propisanog u članku 5. ovog Pravilnika
niti može iznositi više od 30 radnih radna u godini osim u slučaju
iz stavka 1. članka 9. ovog Pravilnika.
Članak
9.
Slijepi zaposlenik te zaposlenik
donator organa, kao i zaposlenik koji radi na poslovima na kojima ga
ni uz primjenu mjera zaštite na radu nije moguće u potpunosti
zaštititi od štetnih utjecaja, ima pravo na najmanje 30 radnih dana
godišnjeg odmora, ako to pravo ne ostvaruje primjenom mjerila iz
članka 8. ovog Pravilnika.
Članak
10.
Vrijeme korištenja godišnjeg odmora
utvrđuje se planom korištenja godišnjeg odmora, što ga donosi
pročelnik upravnog tijela.
Članak
11.
Na osnovi plana korištenja godišnjeg
odmora, pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela donosi, za svakog
zaposlenika posebno, rješenje kojim utvrđuje trajanje godišnjeg
odmora prema mjerilima iz članka 8. ovoga Pravilnika, ukupno
trajanje godišnjeg odmora i vrijeme korištenja godišnjeg odmora.
Rješenje iz stavka 1. ovoga članka
donosi se najkasnije 15 dana prije početka korištenja godišnjeg
odmora.
Članak
12.
Zaposlenik može koristiti godišnji
odmor u neprekidnom trajanju ili u dva dijela.
Ako zaposlenik koristi godišnji odmor u
dva dijela, prvi dio mora biti u trajanju od najmanje 12 radnih dana
neprekidno i mora se koristiti tijekom kalendarske godine za koju
ostvaruje pravo na godišnji odmor.
Drugi dio godišnjeg odmora zaposlenik
mora iskoristiti najkasnije do 30. lipnja sljedeće godine.
Članak
13.
Zaposlenik ima pravo koristiti dva puta
godišnje po jedan dan godišnjeg odmora prema svom zahtjevu i u
vrijeme koje sam odredi, ali je o tome dužan pisano obavijestiti
neposredno nadređenu osobu, najmanje jedan dan prije.
Članak
14.
Zaposleniku se može odgoditi, odnosno
prekinuti korištenje godišnjeg odmora radi izvršenja važnih i
neodgodivih poslova.
Odluku o odgodi, odnosno prekidu
korištenja godišnjeg odmora iz stavka 1. ovoga članka donosi
pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela.
Zaposleniku kojem je odgođeno ili
prekinuto korištenje godišnjeg odmora mora se omogućiti naknadno
korištenje, odnosno nastavljanje korištenja godišnjeg odmora.
Članak
15.
Zaposlenik ima pravo na naknadu
stvarnih troškova prouzročenih odgodom, odnosno prekidom korištenja
godišnjeg odmora.
Troškovima iz stavka 1. ovoga članka
smatraju se putni i drugi troškovi.
Putnim troškovima smatraju se stvarni
troškovi prijevoza kojega je zaposlenik koristio u polasku i
povratku iz mjesta zaposlenja do mjesta u kojem je koristio
godišnji odmor u trenutku prekida i dnevnice u povratku do mjesta
zaposlenja, prema propisima o naknadi troškova za službena
putovanja.
Drugim se troškovima smatraju ostali
izdaci koji su nastali za zaposlenika zbog odgode, odnosno prekida
godišnjeg odmora, što dokazuje odgovarajućom dokumentacijom.
Plaćeni
dopust
Članak
16.
Zaposlenik ima pravo na oslobođenje od
obveze rada uz naknadu plaće (plaćeni
dopust) u jednoj kalendarskoj godini u
sljedećim slučajevima:
1. zaključenje
braka 5 radnih
dana
2. rođenje
djeteta 5
radnih dana
3. smrt
supružnika, roditelja, očuha i maćehe,
djeteta,
posvojitelja, posvojenika i unuka 5 radnih dana
4. smrt brata
ili sestre, djeda ili bake te roditelja
supružnika
2 radna dana
5. selidba u
istom mjestu stanovanja 1
radna dana
6. selidba u
drugo mjesto stanovanja 2 radna dana
7. dobrovoljni
darivatelj krvi za svako
dobrovoljno
darivanje 2 radna
dana
8. teška bolest
djeteta ili roditelja izvan
mjesta
stanovanja
5 radna dana
9. polaganje
državnoga stručnog ispita
ili drugoga
propisanog stručnog ispita (1. put) 10 radnih dana
10. nastup na
kulturnim i sportskim priredbama 2 radna dana
11.
sudjelovanje na sindikalnim susretima,
seminarima,
obrazovanju za sindikalne
aktivnosti i dr.
1
radna dana
Zaposlenik ima pravo na plaćeni dopust
za svaki smrtni slučaj naveden u stavku 1. ovoga članka, neovisno o
broju dana koje je tijekom iste godine iskoristio prema drugim
osnovama.
Zaposlenik ima pravo na plaćeni dopust
za polaganje državnoga stručnog ispita, prvi put, neovisno o broju
dana koje je tijekom iste godine iskoristio prema drugim osnovama.
Članak 17.
Zaposlenik može koristiti plaćeni
dopust isključivo u vrijeme nastupa okolnosti na osnovi kojih ima
pravo na plaćeni dopust, osim u slučaju smrtnog slučaja i
dobrovoljnog darivanja krvi.
Ako okolnost na osnovi koje ima pravo
na plaćeni dopust nastupi u vrijeme korištenja godišnjeg odmora ili
u vrijeme odsutnosti s rada zbog privremene nesposobnosti za rad
(bolovanje), zaposlenik ne može ostvariti pravo na plaćeni dopust za
dane kada je koristio godišnji odmor ili je bio na bolovanju, osim u
slučaju smrtnog slučaja i dobrovoljnog darivanja krvi.
Neplaćeni dopust
Članak
18.
Zaposleniku se može odobriti neplaćeni
dopust do 30 dana u tijeku kalendarske godine, pod uvjetom da je
takav dopust opravdan i da neće izazvati teškoće u obavljanju
poslova upravnog tijela, a osobito radi gradnje, popravka ili
adaptacije kuće ili stana, njege člana uže obitelji, liječenja na
osobni trošak, sudjelovanja u kulturno-umjetničkim i športskim
priredbama, osobnog školovanja, doškolovanja, osposobljavanja,
usavršavanja ili specijalizacije, i to:
1. za
pripremanje i polaganje ispita u srednjoj školi do
2 dana
2. za
pripremanje i polaganje ispita u višoj školi ili na fakultetu do
5 dana
Ako to okolnosti zahtijevaju,
zaposleniku se neplaćeni dopust iz stavka 1. ovoga članka može
odobriti i u trajanju dužem od 30 dana.
Članak
19.
Za vrijeme neplaćenog dopusta
zaposleniku miruju prava i obveze iz radnog odnosa.
III. ZAŠTITA ŽIVOTA, ZDRAVLJA I
PRIVATNOSTI ZAPOSLENIKA
Članak
20.
Jedinstveni upravni odjel je dužan
osigurati uvjete za zdravlje i sigurnost zaposlenika na radu.
Jedinstveni upravni odjel će poduzeti
sve zakonske mjere za zaštitu života te sigurnost i zdravlje
zaposlenika, uključujući njihovo osposobljavanje za siguran rad,
sprečavanje opasnosti na radu i pružanje informacije o poduzetim
mjerama zaštite na radu.
Jedinstveni upravni odjel je dužan
osigurati dodatne uvjete sigurnosti za rad osoba s invaliditetom, u
skladu s posebnim propisima.
Članak
21.
Dužnost je svakog zaposlenika brinuti o
vlastitoj sigurnosti i zdravlju i o sigurnosti i zdravlju drugih
zaposlenika te osoba na koje utječu njegovi postupci tijekom rada, u
skladu s osposobljenošću i uputama koje mu je osigurao Jedinstveni
upravni odjel, odnosno drugo nadležno tijelo te osposobljenošću koju
je stekao svojim obrazovanjem, osposobljavanjem i usavršavanjem.
Zaposlenik koji u slučaju ozbiljne,
prijeteće i neizbježne opasnosti napusti svoje radno mjesto ili
opasno područje, ne smije biti stavljen u nepovoljniji položaj zbog
takvoga svog postupka u odnosu na druge zaposlenike i mora uživati
zaštitu od bilo kakvih neposrednih posljedica, osim ako je, prema
posebnim propisima ili pravilima struke, bio dužan izložiti se
opasnosti radi spašavanja života i zdravlja ljudi i imovine.
Članak
22.
Zaštita privatnosti zaposlenika provodi
se u skladu sa zakonom.
IV. ZAŠTITA DOSTOJANSTVA ZAPOSLENIKA I
ZAŠTITA OD DISKRIMINACIJE
Članak
23.
Poslodavac je dužan zaštititi
dostojanstvo zaposlenika za vrijeme obavljanja posla tako da im
osigura uvjete rada u kojima neće biti izloženi izravnoj ili
neizravnoj diskriminaciji te uznemiravanju ili spolnom
uznemiravanju. Ova zaštita uključuje i poduzimanje preventivnih
mjera.
Uznemiravanje je svako neželjeno
ponašanje prema zaposleniku koje ima cilj ili stvarno predstavlja
povredu dostojanstva zaposlenika te uzrokuje strah ili
neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje.
Spolno uznemiravanje je svako verbalno,
neverbalno ili fizičko ponašanje spolne naravi koje ima cilj ili
stvarno predstavlja povredu dostojanstva zaposlenika, a koje
uzrokuje strah ili neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo
okruženje.
Za izraze „uznemiravanje“ i „spolno
uznemiravanje“ koristi se zajednički izraz „uznemiravanje“.
Članak
24.
Uznemiravanje u tijeku rada i u vezi s
radom smatra se osobito:
- neprimjereni
tjelesni kontakt spolne naravi,
- nedolični
prijedlozi spolne i druge naravi,
-
uznemiravajući telefonski pozivi,
- upotreba
nepriličnih izraza i tona u ophođenju,
- zahtjevi za
obavljanjem poslova kojima se zaposlenik stavlja u ponižavajući
položaj.
Zaštitom od uznemiravanja obuhvaćeni su
svi zaposlenici od svojih nadređenih i podređenih zaposlenika,
suradnika i svake treće osobe s kojom zaposlenik dođe u doticaj u
tijeku rada i u vezi s radom.
Članak
25.
Svi zaposlenici su dužni, pri
obavljanju poslova svojega radnog mjesta, ponašati se i postupati na
način kojim ne uznemiruju druge zaposlenike te spriječiti
uznemiravanje od strane drugih zaposlenika i trećih osoba i o
uznemiravanju obavijestiti zaduženu osobu.
Ponašanje zaposlenika koje nije u
skladu s ovom odredbom predstavlja tešku povredu službene dužnosti.
Članak
26.
Radi zaštite privatnosti i dostojanstva
zaposlenika koji je podnio prijavu, postupak utvrđivanja
uznemiravanja povjerljive je naravi.
Zaprimanje i rješavanje pritužaba
vezanih za uznemiravanje nadležna je ovlaštena osoba koju opunomoći
načelnik, u skladu sa zakonom.
Članak
27.
Zaposlenik pokreće postupak za
utvrđivanje uznemiravanja pisanom ili usmenom pritužbom ovlaštenoj
osobi.
O usmenoj pritužbi sastavlja se
bilješka koju potpisuje zaposlenik koji je pritužbu podnio.
Ovlaštena osoba dužna je, radi
utvrđivanja osnovanosti pritužbe i sprečavanja daljnjeg
uznemiravanja, najkasnije sljedećega radnog dana nakon podnošenja
pritužbe, pozvati zaposlenika protiv kojega je pritužba podnesena da
se o pritužbi očituje. O očitovanju zaposlenika sastavlja se
bilješka koju taj zaposlenik potpisuje.
Ovlaštena osoba, ako ocijeni da je to
potrebno, provest će i druge radnje, poput suočenja zaposlenika koji
je podnio pritužbu i zaposlenika na kojeg se pritužba odnosi,
saslušati i druge osobe koje imaju saznanja o činjenicama vezanim za
uznemiravanje i dr., kako bi na dokazan način utvrdio navode iz
pritužbe.
Ako se pritužba radi uznemiravanja
odnosi na osobu koja nije u radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom
odjelu, Jedinstveni upravni odjel će poduzeti odgovarajuće mjere
radi utvrđenja činjeničnog stanja iz pritužbe, imajući na umu
zaštitu dostojanstva zaposlenika Jedinstvenog upravnog odjela.
Članak
28.
O postupku utvrđivanja uznemiravanja
sastavlja se zapisnik na temelju kojeg ovlaštena osoba, ako je
utvrdila uznemiravanje, donosi odluku o mjeri zaštite dostojanstva.
Odluka o mjeri mora se donijeti u roku
od osam dana od dana primitka pritužbe o uznemiravanju. Ako
ovlaštena osoba u roku iz prethodnog stavka ne poduzme mjere za
sprečavanje uznemiravanja ili ako su mjere koje je poduzela očito
neprimjerene, zaposlenik koji je uznemiravan ima pravo prekinuti rad
dok mu se ne osigura zaštita, pod uvjetom da je u daljnjem roku od
osam dana zatražio zaštitu pred nadležnim sudom.
Članak
29.
Uzimajući u obzir sve okolnosti
konkretnog slučaja, ovlaštena osoba, kada utvrdi da uznemiravanje
zaposlenika postoji, predlaže poslodavcu neku od sljedećih mjera o
zaštiti dostojanstva:
- izmjena
rasporeda rada tako da se izbjegne rad uznemiravanog i
zaposlenika koji je izvršio uznemiravanje;
- razmještaj na
način da se izbjegne međusobna fizička prisutnost uznemiravanog
zaposlenika i zaposlenika koji je izvršio uznemiravanje u
zajedničkom prostoru;
- usmeno
upozorenje zaposlenika koji je izvršio uznemiravanje;
- pisano
upozorenje zaposleniku koji je izvršio uznemiravanje uz najavu
mogućnosti pokretanja disciplinskog postupka;
- pokretanje
postupka zbog povrede službene dužnosti
Članak
30.
U slučaju da je prijavljeno
uznemiravanje od strane osobe koja nije u radnom odnosu u
Jedinstvenom upravnom odjelu, a koja poslovno dolazi u doticaj s
uznemiravanim zaposlenikom, Jedinstveni upravni odjel može, imajući
u vidu sve okolnosti prijavljenog slučaja poduzeti sljedeće mjere:
- pisanim putem upozoriti prijavljenu
osobu da će u slučaju ponovnog uznemiravanja poduzeti sve potrebne
mjere za zaštitu zaposlenika, uključujući i prekid poslovanja s tom
osobom ili njegovim poslodavcem;
- o uznemiravanju obavijestiti
poslodavca prijavljene osobe, odnosno druga nadležna tijela, i
predložiti poduzimanje konkretnih mjera predviđenih propisima kako
bi se spriječilo daljnje uznemiravanje.
Članak
31.
Zabranjena je izravna ili neizravna
diskriminacija zaposlenika na temelju rase, boje kože, spolnog
opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza, dobi, jezika,
vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog
podrijetla, imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva
ili nečlanstva u političkoj stranci ili sindikatu te tjelesnih ili
duševnih poteškoća.
Zaštita od diskriminacije provodi se u
skladu sa zakonom.
V. PLAĆE
I DRUGI MATERIJALNI PRIMICI
Plaća
Članak
32.
Osnovna mjerila za obračun plaće
zaposlenika (koeficijent i osnovica za obračun plaće te uvećanje za
radni staž) uređuju se zakonom i odlukom Općinskog vijeća.
Članak
33.
Plaća se isplaćuje unatrag jedanput
mjesečno za prethodni mjesec.
Članak
34.
Zaposlenici mogu primati plaću i ostala
primanja putem tekućih računa banaka prema osobnom odabiru.
Članak
35.
Poslodavac je dužan na zahtjev
zaposlenika izvršiti uplatu obustava iz plaće (kredit, uzdržavanje i
sl.).
Prekovremeni rad
Članak
36.
Osnovna plaća zaposlenika bit će
uvećana:
- za rad noću
40%
- za
prekovremeni rad
50%
- za rad
subotom
25%
- za rad
nedjeljom
35%
Dodaci iz stavka 1. ovoga članka
međusobno se ne isključuju.
Za vrijeme provedeno na pasivnom
dežurstvu (pripravnosti za rad), utvrđeno temeljem službene
evidencije o satima provedenim na pasivnom dežurstvu, zaposleniku će
se isplatiti 10% satnice redovnog rada u tekućem mjesecu za svaki
sat pasivnog dežurstva.
Ako zaposlenik radi na blagdane,
neradne dane utvrđene zakonom i na Uskrs ima pravu na plaću uvećanu
za 100%.
Radom u smjenama (smjenski rad) smatra
se svakodnevni redovni rad zaposlenika prema utvrđenom radnom
vremenu poslodavca koji zaposlenik obavlja naizmjenično tijekom
tjedna ili mjeseca u prijepodnevnim (prva smjena), poslijepodnevnim
(druga smjena) ili noćnom (treća smjena) dijelu dana.
Rad u prvoj smjeni, u smislu odredbi
ovoga članka, je od 7 do 15 sati, u drugoj smjeni od 15 do 23 sata i
u trećoj smjeni od 23 sata do 7 sati.
Prekovremenim radom, kad je rad
zaposlenika organiziran u radnom tjednu od ponedjeljka do petka,
smatra se svaki sat rada duži od 8 sati dnevno, kao i svaki sat rada
subotom i nedjeljom.
Članak
37.
Osnovna plaća zaposlenika uvećat će se
za neprekinuti radni staž ostvaren u Jedinstvenom upravnom odjelu i
to za navršenih:
- od 20 do 29
godina - za 4%,
- od 30 do 34
godine - za 8%,
- od 35 i više
godina - za 10%.
Drugi materijalni primici
Članak
38.
Prigodom odlaska u mirovinu,
zaposleniku koji ispunjava uvjete za ostvarivanje prava na starosnu
ili prijevremenu starosnu mirovinu prema odredbama Zakona o
mirovinskom osiguranju, može se dokupiti dio mirovine koji bi bio
ostvaren da je navršena određena starosna dob i/ili ostvaren
određeni mirovinski staž.
Članak
39.
Dodatak za uspješnost u radu isplaćuje
se u skladu sa zakonom i na zakonu utemeljenim propisima.
Članak
40.
Ako je zaposlenik odsutan s rada zbog
bolovanja prvih 42 dana, za invalide rada prvih 15 dana pripada mu
naknada plaće u visini 95% od osnovice za naknadu plaće koja se
utvrđuje prema propisima o zdravstvenom osiguranju, a čini je
prosječni iznos plaće isplaćene u posljednja tri mjeseca prije
mjeseca u kojem je nastupilo bolovanje.
Ako je zaposlenik odsutan s rada zbog
sebe 43 dana i duže, za invalide rada 16 dana i duže pripada mu
razlika između naknade za bolovanje koje prima od Hrvatskog zavoda
za zdravstveno osiguranje i visine naknade iz stavka 1. ovoga
članka, ali najduže još 30 dana.
Ako je zaposlenik na bolovanju zbog
profesionalne bolesti ili ozljede na radu pripada mu naknada prema
propisima o zdravstvenom osiguranju.
Članak
41.
Zaposleniku pripada pravo na regres za
korištenje godišnjeg odmora u neto iznosu od najmanje 1.500,00 kuna.
Regres iz stavka 1. ovoga članka bit će
isplaćen u cijelosti, jednokratno, najkasnije do 1. srpnja za tekuću
godinu.
Zaposlenik koji ostvaruje pravo na
razmjerni dio godišnjeg odmora, ostvaruje pravo na isplatu regresa
iz stavka 1. ovog članka, razmjerno broju mjeseci provedenih na radu
u godini za koju ostvaruje pravo na razmjerni dio godišnjeg odmora.
Članak
42.
Poslodavac će svakom zaposleniku
isplatiti jednokratni dodatak – božićnicu u skladu sa Zakonom.
Odluku o isplati i visini božićnice donosi općinski načelnik, a
mora biti isplaćena do 20. prosinca tekuće godine.
Pravo na isplatu božićnice ima
zaposlenik koji je u službi, odnosno u radnom odnosu na dan isplate
božićnice.
Članak
43.
Zaposleniku koji odlazi u mirovinu
pripada pravo na neto otpremninu u iznosu od tri prosječne neto
plaće.
Članak
44.
Obitelj zaposlenika ima pravo na pomoć
u slučaju:
- smrti zaposlenika koji izgubi život
u obavljanju ili povodom obavljanja rada /5 prosječnih mjesečnih
neto plaća i troškove pogreba
- smrti zaposlenika /3 prosječne
mjesečne neto plaće i troškovi pogreba,
- smrti člana uže obitelji /1 prosječna
mjesečna neto plaća.
Troškovima pogreba iz stavka 1. ovoga
članka razumijevaju se stvarni troškovi pogreba, ali najviše do
visine jedne prosječne mjesečne neto plaće.
Članak
45.
Djeci, odnosno zakonskim skrbnicima
djece poginuloga ili umrlog zaposlenika mjesečno isplatit će se
pomoć u iznosu od 15 % prosječno mjesečne neto plaće do navršene
18. godine djetetova života.
Članak
46.
Zaposlenik ima pravo na pomoć, jednom
godišnje, po svakoj osnovi u slučaju:
1. nastanka teške invalidnosti na radu
zaposlenika - dvije prosječne mjesečne neto plaće,
2. nastanka teške invalidnosti
zaposlenika, djeteta ili supružnika zaposlenika – jedna prosječna
mjesečna neto plaća,
3. smrti supružnika, djeteta i
roditelja – jedna prosječna mjesečna neto plaća
4. bolovanja dužeg od 90 dana – jedna
prosječna mjesečna neto plaća
5. za rođenje djeteta - jedna prosječna
mjesečna neto plaća,
Načelnik može i u drugim osobito
opravdanim slučajevima donijeti odluku o isplati odgovarajuće
potpore zaposleniku, u skladu s proračunskim sredstvima planiranima
za takvu namjenu.
Članak
47.
Zaposlenik, dijete ili supružnik
ostvaruje pravo na pomoć
za operativne zahvate, liječenje, nabavu lijekova i
ortopedskih pomagala rješavanje kojih nije pokriveno osnovnim,
dopunskim i privatnim zdravstvenim osiguranjem, uz mišljenje
nadležnog liječnika u visini stvarnih troškova, a do visine 1
prosječne mjesečne neto plaće.
Pravo iz stavka 1. ovoga članka može
biti ostvareno jednom tijekom kalendarske godine.
Članak
48.
Zaposleniku upućenom na službeno
putovanje u zemlji pripada dnevnica, naknada prijevoznih troškova i
naknada troškova noćenja u visini iznosa na koji se prema poreznim
propisima ne plaća porez.
Zaposleniku upućenom na službeno
putovanje u inozemstvo pripada dnevnica, naknada prijevoznih
troškova i naknada troškova noćenja na način i pod uvjetima
utvrđenim propisima o izdacima za službena putovanja u inozemstvo za
korisnike državnog proračuna, a do visine iznosa na koji se prema
poreznim propisima ne plaća porez.
Članak
49.
Za vrijeme rada izvan sjedišta
poslodavca i mjesta prebivališta ili uobičajenog boravišta
zaposlenika pri čemu je mjesto rada udaljeno od tih mjesta najmanje
30 kilometara zaposlenik ima pravo na terenski dodatak, u visini
jednakoj visini dnevnice.
Zaposlenik nema pravo na terenski
dodatak ukoliko na relaciji prebivalište – radno mjesto postoji
mogućnost redovnog svakodnevnog prijevoza na posao i s posla
prometnim sredstvima poslodavca ili sredstvima javnog prometa.
Visina terenskog dodatka ovisi o tome
jesu li zaposleniku osigurani smještaj, prehrana i drugi uvjeti
boravka na terenu.
Zaposleniku kojem je za vrijeme rada na
terenu osiguran samo smještaj, iznos terenskog dodatka umanjuje se
za 30% .
Zaposleniku kojem je za vrijeme rada na
terenu osigurana samo prehrana, iznos terenskog dodatka umanjuje se
za 20%.
Zaposlenik kojem je za vrijeme rada na
terenu osiguran kompletan smještaj i prehrana nema pravo na terenski
dodatak.
Pravo na ostvarivanje dnevnice i
terenskog dodatka međusobno se isključuju.
Članak
50.
Zaposleniku pripada naknada za odvojeni
život od obitelji za vrijeme provedeno na radu u mjestu sjedišta
poslodavca, ako je mjesto rada različito od mjesta prebivališta ili
uobičajenog boravišta toga zaposlenika.
Pravo iz stavka 1. ovoga članka nema
zaposlenik koji živi odvojeno od obitelji jer je:
- raspoređen u mjesto rada različito od
prebivališta njegove obitelji na temelju osobnog zahtjeva,
- primljen u službu, odnosno u radni
odnos, u mjesto rada različito od prebivališta njegove obitelji,
- raspoređen u mjesto rada različito od
prebivališta njegove obitelji na temelju obveze preuzete ugovorom o
nekom od oblika stručnog usavršavanja,
- promijenio prebivalište nakon
zapošljavanja,
- obitelj odselila u drugo mjesto.
Zaposlenik ima pravo na naknadu za
odvojeni život u visini iznosa na koji se prema poreznim propisima
ne plaća porez.
Ako je zaposleniku osiguran smještaj
ili prehrana ili i jedno i drugo, naknada iz stavka 1. ovoga članka
umanjit će se u odgovarajućem iznosu.
Naknada za odvojeni život od obitelji i
terenski dodatak međusobno se isključuju.
Naknada za odvojeni život od obitelji i
naknada troškova prijevoza od mjesta stanovanja do mjesta rada
međusobno se isključuju.
Članak
51.
Zaposlenik ima pravo na naknadu
troškova prijevoza na posao i s posla javnim prijevozom u visini
stvarnih izdataka, prema cijeni mjesečne odnosno pojedinačne
pokazne karte.
Zaposlenik koji ne radi niti jedan
radni dan u mjesecu nema pravo na naknadu troškova prijevoza za taj
mjesec.
Naknada troškova prijevoza
zaposlenicima isplaćuje se isplatom plaće za tekući mjesec
zaposlenicima.
Članak
52.
Ako je zaposleniku odobreno korištenje
privatnog automobila u službene svrhe, ima pravo na naknadu stvarnih
troškova po prijeđenom kilometru najviše u iznosu na koji se prema
poreznim propisima ne plaća porez.
Članak
53.
Poslodavac je dužan osigurati
zaposlenike od posljedica nesretnog slučaja za vrijeme obavljanja
službe odnosno rada kao i u slobodnom vremenu tijekom 24 sata i to
za slučaj:
- smrti uslijed
nezgode 100.000,00 kn,
- smrti uslijed
bolesti 30.000,00 kn,
- trajni
invaliditet uslijed nezgode do 200.000,00 kn
- smrt uslijed
prometne nezgode 50.000,00 kn
- iznenadna
smrt zbog bolesti 30.000,00 kn
- teško bolesna
stanja – Program B 20.000,00 kn
Članak
54.
Zaposleniku se isplaćuje jubilarna
nagrada za neprekidni rad u Jedinstvenom upravnom odjelu i to za
navršenih:
a) 5 godina
0,5 prosječna mjesečna neto plaća,
b) 10 godina
1,0 prosječna mjesečna neto plaća,
c) 15 godina
1,5 prosječna mjesečna neto plaća
d) 20 godina
2,0 prosječne mjesečne neto plaće,
e) 25 godina
2,5 prosječne mjesečne neto plaće,
f) 30 godina
3,0 prosječne mjesečne neto plaće,
g) 35 godina
3,5 prosječne mjesečne neto plaće,
h) 40 godina
4,0 prosječne mjesečne neto plaće.
Zaposleniku će se isplatiti jubilarna
nagrada iz stavka 1. ovoga članka tijekom godine u kojoj je stekao
pravo na isplatu, a najranije na dan stjecanja prava na isplatu.
Članak
55.
Poslodavac će zaposleniku za svako
dijete koje do 31. prosinca tekuće godine navršava 15 i manje godina
starosti u prigodi Dana svetog Nikole isplatiti u visini iznosa na
koji se prema poreznim propisima ne plaća porez, najkasnije do 31.
prosinca tekuće godine.
Ako su oba roditelja zaposlenici u
Jedinstvenom upravnom odjelu, sredstva iz stavka 1. ovoga članka
isplaćuju se roditelju preko kojega je dijete zdravstveno osigurano.
Pravo na isplatu iznosa iz stavka 1.
ovoga članka ima zaposlenik koji je u službi, odnosno u radnom
odnosu na dan isplate spomenutog iznosa.
Odluku o isplati nagrade iz st. 1.
ovog članka donosi načelnik u skladu s proračunskim sredstvima
planiranima za takvu namjenu.
Članak
56.
U smislu ovog Pravilnika:
- prosječna mjesečna neto plaća je
prosječna mjesečna neto plaće isplaćena po radniku u gospodarstvu
Republike Hrvatske u prethodna tri mjeseca,
- članovi uže obitelji su supružnik,
dijete, roditelj, posvojenik, posvojitelj, očuh i maćeha,
VI. ZAŠTITA PRAVA ZAPOSLENIKA
Članak
57.
Sva rješenja o ostvarivanju prava,
obveza i odgovornosti zaposlenika obavezno se, u pisanom obliku i s
obrazloženjem, dostavljaju zaposleniku, s poukom o pravnom lijeku, u
skladu s propisima o službeničkim odnosima.
Članak
58.
Odlučujući o izjavljenoj žalbi
zaposlenika protiv rješenja iz članka 57. ovog Pravilnika, pročelnik
Jedinstvenog upravnog odjela ili druga ovlaštena osoba dužni su
prethodno razmotriti mišljenje sindikalnog povjerenika ili druge
ovlaštene osobe sindikata, ako to zaposlenik u podnijetoj žalbi
zahtijeva.
Ako Sindikat ne dostavi mišljenje iz
stavka 1. ovoga članka u roku od pet dana, postupak povodom žalbe
može biti nastavljen bez razmatranja mišljenja sindikata.
Članak
59.
Ako poslodavac zbog tehničkih ili
organizacijskih razloga namjerava u razdoblju od šest mjeseci
utvrditi prestanak službe, odnosno radnog odnosa za najmanje petero
zaposlenika, dužan je izraditi program zbrinjavanja viška
zaposlenika.
Na izradu i donošenje programa
zbrinjavanja viška zaposlenika iz stavka 1. ovoga članka
odgovarajuće se primjenjuje odredba Zakona o radu.
Prilikom izrade programa zbrinjavanja
viška zaposlenika poslodavac je dužan prethodno zatražiti mišljenje
sindikata.
Članak
60.
Rok raspolaganja, odnosno otkazni rok,
traje najmanje:
- dva tjedna ako je zaposlenik u radnom
odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu proveo neprekidno manje od
godinu dana,
- mjesec dana ako je zaposlenik u
radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu proveo neprekidno
godinu dana,
- mjesec dana i dva tjedna ako je
zaposlenik u radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu proveo
neprekidno dvije godine
- dva mjeseca ako je zaposlenik u
radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu proveo neprekidno pet
godina,
-
dva mjeseca i dva tjedna
ako je zaposlenik u radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu
proveo neprekidno deset godina,
- tri mjeseca ako je zaposlenik u
radnom odnosu u Jedinstvenom upravnom odjelu proveo neprekidno
dvadeset i više godina.
Članak
61.
Zaposlenik po osnovi solidarnosti ima
pravo zadržati dosadašnji umnožak koeficijenta i osnovice za obračun
plaće ako u trenutku rasporeda na drugo radno mjesto ili rasporeda
nakon donošenja novog pravilnika o unutarnjem redu ispunjava
sljedeće uvjete:
- zaposlenik s navršenih 58 godina
života (muškarac), ili
- s navršene 53 godine života (žena).
Umnožak iz stavka 1. ovoga članka
uvećava se po osnovi radnog staža, u skladu sa zakonom, te po drugim
osnovama pojedinačnog uvećanja plaće utvrđenima ovim Pravilnikom ili
kolektivnim ugovorom.
Članak
62.
Zaposleniku kome nedostaje najviše pet
godina života do ostvarenja uvjeta za starosnu mirovinu, ne može
prestati služba, odnosno radni odnos bez osobnog pristanka, osim u
slučaju prestanka rada po sili zakona.
Zaposlenik iz stavka 1. mora biti
raspoređen na radno mjesto sukladno svojoj stručnoj spremi i
sposobnosti i pripada mu pravo na razliku plaće u visini plaće
radnog mjesta na koje je raspoređen i plaće koju je ostvario u
mjesecu koji je prethodio mjesecu u kojem je raspoređen na novo
radno mjesto, ako je to za njega povoljnije.
Članak
63.
Ako ovlašteno tijelo ocijeni da kod
zaposlenika postoji smanjena radna sposobnost ili neposredna
opasnost od nastanka invalidnosti, pročelnik Jedinstvenog upravnog
odjela dužan je, uzimajući u obzir nalaz i mišljenje ovlaštene osobe
odnosno tijela, u pisanom obliku ponuditi zaposleniku drugo radno
mjesto predviđeno aktima o unutarnjem redu, čije poslove je on
sposoban obavljati, a koji, što je više moguće, moraju odgovarati
poslovima radnog mjesta na koje je prethodno bio raspoređen.
Pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela
dužan je poslove radnog mjesta prilagoditi zaposleniku iz stavka 1.
ovoga članka, odnosno poduzeti sve što je u njegovoj moći da mu
osigura povoljnije uvjete rada.
Članak
64.
Pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela
dužan je zaposleniku odnosno sindikalnom povjereniku osigurati
informacije koje su bitne za socijalni položaj zaposlenika, u skladu
sa zakonom.
Članak
65.
Obveze koje prema ovom Pravilniku u
odnosu na zaposlenika ima pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela
na službenika raspoređenog na izdvojeno radno mjesto neposredno do
načelnika ima načelnik.
VII. DJELOVANJE I UVJETI RADA SINDIKATA
Članak
66.
Poslodavac se obvezuje da će osigurati
provedbu svih prava s područja sindikalnog organiziranja utvrđenih u
Ustavu Republike Hrvatske, konvencijama Međunarodne organizacije
rada, zakonima, drugim propisima i kolektivnim ugovorom.
Članak
67.
Poslodavac se obvezuje da svojim
djelovanjem i aktivnostima ni na koji način neće onemogućiti
sindikalni rad, sindikalno organiziranje i pravo zaposlenika da
postane članom Sindikata.
Povredom prava na sindikalno
organiziranje smatrat će se pritisak poslodavca ili njegovog
predstavnika na zaposlenike, članove sindikata da istupe iz
sindikalne organizacije.
Članak
68.
Sindikat se obvezuje da će svoje
djelovanje provoditi sukladno Ustavu, konvencijama Međunarodne
organizacije rada, zakonima, ovom Pravilniku, drugim propisima i
kolektivnom ugovoru.
Članak
69.
Sindikat je dužan obavijestiti
poslodavca o izboru ili imenovanju sindikalnih povjerenika i drugih
sindikalnih predstavnika.
Članak
70.
Aktivnost sindikalnog povjerenika ili
predstavnika u upravnom tijelu ne smije biti sprečavana ili ometana
ako djeluje u skladu s konvencijama Međunarodne organizacije rada,
zakonima, ovim Pravilnikom, drugim propisima i kolektivnim ugovorom.
Članak
71.
Sindikalni povjerenik ima pravo na
naknadu plaće za obavljanje sindikalnih aktivnosti i to tri sata po
članu sindikata godišnje.
Poslodavac je dužan sindikalnom
povjereniku, pored prava iz stavka 1. ovoga članka, omogućiti i
izostanak s rada, uz naknadu plaće, zbog pohađanja sindikalnih
sastanaka, tečajeva, osposobljavanja, seminara, kongresa i
konferencija u zemlji i u inozemstvu. Sindikalni povjerenik prava iz
stavka 1. i 2. ovoga članka može koristiti u mjeri u kojoj bitno ne
remeti rokove i radne procese u kojima sudjeluje.
Svaka ozljeda sindikalnog povjerenika
prilikom obavljanja sindikalnih dužnosti smatra se ozljedom na radu.
Članak
72.
Zbog obavljanja sindikalne aktivnosti
sindikalni povjerenik ne može biti pozvan na odgovornost, niti
doveden u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlenike.
Članak
73.
Za vrijeme obnašanja dužnosti
sindikalnog povjerenika i šest mjeseci po isteku te dužnosti,
sindikalnom povjereniku bez suglasnosti sindikata, ne može prestati
rad, osim po sili zakona, niti se bez suglasnosti sindikata
premjestiti na drugo radno mjesto u okviru Jedinstvenog upravnog
odjela, odnosno premjestiti na rad izvan mjesta njegova stanovanja i
pokrenuti protiv njega postupak zbog povrede službene dužnosti.
Suglasnost sindikata iz stavka 1. ovoga
članka može nadomjestiti sudska odluka, u skladu sa zakonom.
Članak
74.
Prije donošenja odluke važne za položaj
zaposlenika, poslodavac se mora savjetovati sa sindikalnim
povjerenikom ili drugim ovlaštenim predstavnikom sindikata o
planiranoj odluci i mora mu, pravodobno, dostaviti sve odgovarajuće
podatke važne za donošenje odluke i razmatranje njezina utjecaja na
položaj zaposlenika.
Važnim odlukama iz stavka 1. ovoga
članka smatraju se osobito odluke:
- o promjenama
u unutarnjem ustrojstvu općinske uprave;
- o donošenju
pravilnika o unutarnjem redu JUO;
- o promjenama
u platnom sustavu;
- o planu i
mjerama zapošljavanja, odnosno smanjivanja broja zaposlenih;
- o mjerama u
svezi sa zaštitom zdravlja i sigurnosti na radu;
- o mjerama u
svezi zaštite zaposlenika;
- o uvođenju
nove tehnologije te promjene u organizaciji i načinu rada;
- o rasporedu
radnog vremena;
- o noćnom
radu;
- o naknadama
za izume i tehničko unapređivanje.
Sindikalni povjerenik ili drugi
ovlašteni predstavnik sindikata može, najkasnije u roku od osam dana
od dostave odluka iz stavka 2. ovoga članka, poslodavcu dati
primjedbe, u protivnom se smatra da sindikat nema primjedbi na
planiranu odluku.
Poslodavac je dužan razmotriti
primjedbe sindikalnog povjerenika prije donošenja odluke iz stavka
1. ovoga članka te sindikalnom povjereniku dostaviti odgovor na
primjedbe.
Članak
75.
Poslodavac je dužan razmotriti
prijedloge, inicijative, mišljenja i zahtjeve sindikata u svezi s
ostvarivanjem prava, obveza i odgovornosti iz rada i na osnovi rada
i o zauzetim su stajalištima dužni, u roku od osam dana od primitka
prijedloga, inicijative, mišljenja i zahtjeva, izvijestiti sindikat.
Predstavnik poslodavca je dužan primiti
na razgovor sindikalnog povjerenika na njegov zahtjev i s njim
razmotriti pitanja sindikalne aktivnosti i materijalnu problematiku
zaposlenika, u najkraćem mogućem roku, a najkasnije u roku od tri
dana od predaje pisanog zahtjeva za prijam.
Članak
76.
Poslodavac je dužan, bez naknade, za
rad Sindikata osigurati najmanje sljedeće uvjete:
- prostoriju za rad, u pravilu,
odvojenu od mjesta rada i odgovarajući prostor za održavanje
sindikalnih sastanaka;
- pravo na korištenje telefona,
telefaksa, Interneta i drugih raspoloživih tehničkih pomagala;
- slobodu sindikalnog izvješćivanja i
podjelu tiska;
- obračun i ubiranje sindikalne
članarine, a prema potrebi, i drugih davanja preko isplatnih lista u
računovodstvu, odnosno prigodom obračuna plaća doznačiti članarinu
na račun Sindikata, a na temelju pisane izjave članova sindikata
(pristupnica i sl.).
Članak
77.
U provođenju mjera zaštite na radu
sindikalni povjerenik ima pravo i obvezu osobito:
- sudjelovati u planiranju mjera za
unapređivanje uvjeta rada,
- biti informiran o svim promjenama od
utjecaja na sigurnost i zdravlje zaposlenika,
- primati primjedbe zaposlenika na
primjenu propisa i provođenje mjera zaštite na radu,
- biti prisutan inspekcijskim
pregledima i informirati inspektora o svim zapažanjima zaposlenika,
- pozvati inspektora zaštite na radu
kada ocijeni da su ugroženi život i zdravlje zaposlenika, a JUO to
propušta ili odbija učiniti,
- staviti prigovor na inspekcijski
nalaz i mišljenje,
- svojom aktivnošću poticati ostale
zaposlenike za rad na siguran način.
VIII. PRIJELAZNE I ZAKLJUČNE
ODREDBE
Članak
78.
Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika
stavlja se van snage Odluka o pravima i obvezama iz rada i po osnovi
rada (Klasa: 110-03/10-01/01, Urbroj: 2198/09-2-11-1 od
30.06.2010.g.).
Članak
79.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog
dana nakon objave u „Službenom glasniku Zadarske županije“.
Pravilnik je trajno dostupan uvidu
zaposlenika kod pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela.
Predsjednik
Općinskog vijeća:
Jure
Tomić dipl. oec.
|