AVANTURISTIČKI (PUSTOLOVNI) TURIZAM
1. UVOD
Turistički aranžmani su
pripremljeni kao antistresni program za posebnu skupinu korisnika,
koji imaju afiniteta za ovu vrstu turizma. Istraživanja su pokazala
da veliki broj menadžera, poduzetnika, brokera i ostalih poslovnih
ljudi, koji su pod svakodnevnim pritiskom i dolaze u stresne
situacije, skloni koristiti rekreativne usluge i prolaziti različite
antistresne programe.
Međutim, najveći efekt u
rehabilitaciji i opuštanju su pokazali antistresni programi vezani
uz boravak u prirodi. Ova vrsta programa, tzv. “Avanturistički
turizam”, nudi kombinaciju avanturističkih vožnji terenskim
vozilima, vožnju splavom i čamcem (rafting) rijekama i terensko
jahanje.
Odmorišta su planirana na
prikladnim mjestima, gdje je moguće opuštanje i razgledanje
prirodnih znamenitosti i ljepota. Hrana se priprema na terenu, što
daje posebnu draž i podiže kvalitetu turističke usluge na višu
razinu. Kulinarski specijaliteti su pomno pripremljeni, kako bi se
uklopili u sadržaje turističkih programa.
Dakle, to je spoj
avanture, rekreacije, opuštanja, zabave i gurmanskih doživljaja. Na
taj način će se korisnici udaljavati od svakodnevnih problema i
stresnih situacija, te pripremati svoj organizam i psihofizičku
kondiciju za daljnje pothvate.
Ovaj oblik turizma
prepoznali su korisnici koji spadaju u vrh europske i svjetske
elite, koji su prezasićeni skupim hotelima, izobiljem, otmjenošću,
konferencijama, poslovnim večerama, prigodnim zabavama i sličnim,
zbog čega teže jednostavnom i normalnom načinu života.
Dakle poduzetnik je
fokusiran na određeni segment korisnika. Dosadašnji pilot projekti
na ličkom području pokazali su izuzetno veliki interes i
zadovoljstvo pruženim uslugama. Konstruktivne kritike su iskorištene
u svrhu poboljšanja kvalitete usluga, a uglavnom su se odnosile na
opremu loše kvalitete (gume, sedla, šatori).
U tu svrhu se planira
nabaviti oprema, prijevozna sredstava, konji i šatori koji će biti
prilagođeni zahtjevima korisnika, te izgradnja štale, skladišta i
ureda.
Sve veći interes za
raftingom na Zrmanji koja je blizu ove destinacije ukazuje da ovaj
projekt ima budućnost.
Tržišnom analizom
identificiran je segment korisnika, a način stupanja u kontakt s
korisnicima je putem organizacije raznih manifestacija i putem
preporuka, putem interneta, te putem medija javnog informiranja
(Autoklub i slični časopisi).
U svrhu marketinških
aktivnosti i organiziranja manifestacija potrebna su određena
inicijalna sredstva kako bi se animiralo nove korisnike i privukao
planirani broj turista.
Projekt će imati osim
efekta novog zapošljavanja, razvoja turizma u unutarnjim i
planinskim dijelovima ovih JLS-e, veliko ekonomsko značenje za
razvoj Podvelebitskog prostora i Bukovice, promociju Hrvatske i
općenito turizma u Hrvatskoj.
Razvojem ove vrste
turističkih usluga animirat će se ostali kreativni poduzetnici kako
bi iskoristiti prirodne resurse koji su dosad bili potpuno
neiskorišteni.
2. PREDMET POSLOVANJA
2.1. Opis
poslovanja i djelatnosti u projektu
Predmet poslovanja je
pružanje specifične vrste turističkih usluga, tzv. «Avanturističkog
turizma», za kojima se u svijetu bilježi trend porasta.
Aranžmani uključuju vožnje
terenskim vozilima, terensko jahanje, te vožnje splavom i čamcima, u
obilasku autentičnih predjela Bukovice, obronaka Velebita, NP
Paklenice, kanjona rijeke Zrmanje i Krupe, izvora rijeke Krupe i
Zrmanje, te brojnih špilja. Pošto je blizu Lika interesantno je i to
područje.
Sredstva pravu svrhu
dobivaju kada ih se na pravi način koristi, a u ovom slučaju su u
funkciji, opuštanja i uživanja u prirodnim ljepotama – kao sastavni
dio projekta antistresnog programa.
Vodeći posebnog računa o
ekološkoj svijesti i zaštiti okoliša, korištenjem prijevoznih
sredstava i terenskih vozila, omogućuje se korisnicima obilazak
šireg područja, gdje mogu uživati u najrazličitijim prirodnim
bogatstvima.
Osim toga, korištenje
terenskih vozila na terenu predstavlja testiranje, a ujedno je i
oblik promidžbe tih vozila. Stoga postoji mogućnost sponzoriranja
ove djelatnosti od strane proizvođača različitih marki terenskih
vozila.
Isto tako, suradnja sa Hrvatskim autoklubom koristit će se i u
promotivne svrhe, primjerice kod organizacije automobilističkih
susreta "OFF ROAD".
Naime, projekt je zamišljen kao oblik elitnog turizma, s naglaskom
na pružanje visoko kvalitetne usluge usklađene sa zahtjevima
korisnika. Karakteristike usluga, koje se nude, su boravak u
prirodi, u autentičnim predjelima, na način koji podsjeća na
vojnička logorovanja i sličan je načinu života divljeg zapada.
Dakle, to podrazumijeva boravak u vojničkim šatorima, spavanje u
vrećama za spavanje, loženje logorske vatre, snalaženje u prirodi,
divljini i slično.
Program boravka u prirodi je obogaćen kvalitetnom gurmanskom ponudom
podgorskih i ostalih specijaliteta, a u tu svrhu je posebno potrebno
pratiti ukuse pojedinih korisnika.
Visoka kvaliteta
podrazumijeva potpunu prilagođenost programa i usluga zahtjevima
korisnika vezano uz terminski plan, sigurnost, kvalitetu, ispravnost
opreme i prijevoznih sredstava. Stoga je potrebno voditi veliku
brigu o održavanju opreme i prijevoznih sredstava.
3.
LOKACIJA
3.1. Opis
lokacije projekta
Predmet turističke ponude
su prirodne znamenitosti i ljepote Velebita, Podvelebitskog prostora
i Bukovice, te po potrebi i Like.
Prethodno su u temeljnom djelu
opisana najvažnija područja i znamenitosti kao turističke atrakcije
koje su dio aranžmana «Avanturističkog turizma» i turističke ponude.
3.2. Opis
zaštite i utjecaja na okolinu
Djelatnost
nema značajnijih negativnih utjecaj na okolinu. Štoviše, vodit će se
velika briga, poticati i podizati moralna svijest korisnika
turističkih programa i cijele javnosti.
Zaštita ekoloških interesa
u cilju je razvoja ovog poduzetničkog programa.
Posebna briga će se voditi
i o zaštiti rijetkih i endemičnih vrsta, a surađivat će se i s
društvom za zaštitu okoliša.
4.
TEHNOLOŠKO-TEHNIČKI ELEMENTI ULAGANJA
4.1. Opis strukture ulaganja
Strukturu
ulaganja prikazuje sljedeća tablica:
Tablica: Potrebna sredstva
|
Opis
|
Količina (u kom) |
Cijena
(u kn) |
Iznos (u kn) |
Građevinski objekti |
|
|
|
Gospodarski objekt |
1 |
150.000,00 |
150.000,00 |
Ukupno |
|
|
150.000,00 |
Prijevozna sredstva |
|
|
|
Terensko
vozilo |
2 |
100.000,00 |
200.000,00 |
Terenski
motocikl |
1 |
20.000,00 |
20.000,00 |
Ukupno |
|
|
220.000,00 |
Osnovno stado |
|
|
|
Konji
|
5 |
8.000,00 |
40.000,00 |
Ukupno |
|
|
40.000,00 |
Oprema |
|
|
|
Sedla za
konje |
5 |
3.000,00 |
15.000,00 |
Gumeni
čamac za rafting |
2 |
15.000,00 |
30.000,00 |
Šatori za
kampiranje |
5 |
2.000,00 |
10.000,00 |
Gume za
terenska vozila |
8 |
3.750,00 |
30.000,00 |
Vanbrodski motor 20 KS |
1 |
15.000,00 |
15.000,00 |
Agregat
za proizvodnju struje |
2 |
5.000,00 |
10.000,00 |
Specijalne vreće za spavanje |
10 |
1.000,00 |
10.000,00 |
Brodski
pod 60 m2 |
60 |
166,67 |
10.000,00 |
Motorna
pila |
1 |
5.000,00 |
5.000,00 |
Ostala
oprema i sitni inventar |
1 |
38.000,00 |
38.000,00 |
Osobno
računalo |
1 |
10.000,00 |
10.000,00 |
Digitalna
kamera |
1 |
6.000,00 |
6.000,00 |
Digitalni
fotoaparat |
1 |
4.000,00 |
4.000,00 |
Ukupno |
|
|
193.000,00 |
Sveukupno |
|
|
603.000,00 |
Gospodarski objekt će
služiti za garažiranje vozila i smještaj konja (staja), a njegov
odvojeni dio za čuvanje i pripremu hrane.
Ostala oprema se sastoji od
raznih alata, a sitni inventar od regala za opremu, čuvanje
namirnica, hladnjače za hranu i sličnog.
4.2.
Struktura i broj zaposlenika
U svrhu obavljanja
djelatnosti zaposlit će se pet djelatnika. Radni zadaci će biti
podijeljeni na način da će jedan zaposlenik obavljati zadatke vezane
uz aranžman terenskog jahanja – postavljanje šatora i kuhanje.
Drugi će radnik obavljati aktivnosti vožnje splavom i čamcem
(rafting), također kao pomoć vodiču u pripremi obroka i potrebnih
logističkih operacija. Treći će zaposlenik biti zadužen za nabavu i
pripremu hrane u bazi, hranidbu konja, pomoć na terenu, te će prema
potrebi pomagati u aktivnostima drugih grupa u slučaju spriječenosti
kojeg od vodiča.
Direktor će obavljati
organizacijske i administrativne poslove, odnose s poslovnim
partnerima i medijima (Hrvatski auto klub) i marketinške poslove.
Voditelj će obavljati terensku vožnju, koordinirati radom grupa i
pomagati u logističkim poslovima. Članovi
će obavljati, kako je na početku spomenuto, poslove terenske
vožnje, terenskog jahanja i splavarenja.
5.
TRŽIŠNA OPRAVDANOST
5.1.
Tržište nabave
Nabava se u najvećem dijelu
odnosi na nabavu namirnica za pripremu hrane. Meso, povrće i voće će
se nabavljati od obližnjih proizvođača vodeći računa o izvornosti
ovih proizvoda. Temeljem ugovora o suradnji sa kooperantima
proizvođačima poljoprivrednih proizvoda, nabavne cijene će biti
povoljnije nego na slobodnom tržištu.
Ostale namirnice, sitni
inventar, potrošni materijal, pogonsko gorivo (diesel, eurosuper) i
ostalo će se nabavljati na tržištu od najkonkurentnijih dobavljača.
Vodit će se računa o kvaliteti,
a koristit će se uglavnom proizvodi hrvatskog podrijetla, posebno
proizvodi ovog kraja, a u svrhu promocije domaćih proizvoda.
Djelatnici će u slobodno vrijeme
raditi na poljoprivrednom gospodarstvu vlasnika i na taj način
proizvoditi domaće autohtone proizvode kod kojih se u kalkulaciji
uračunava njihova cijena koštanja umjesto prodajne cijene, čime se
znatno pojeftinjuju namirnice.
5.2.
Tržište prodaje
S obzirom da se radi o
specifičnom obliku turizma, strategija se temelji na fokusiranju na
uski segment potencijalnih korisnika usluga. Kao vrsta elitnog
turizma, potencijalni korisnici se traže u skupini poslovnih ljudi
koji imaju afiniteta za ovom vrstom usluga.
Kontakti sa određenim brojem
korisnika biti će izvršeni putem časopisa Hrvatski auto klub. Pilot
projekti, koji su provedeni na području Like, dali su dobre
rezultate, a korisnici su pokazali veliki interes. Temeljem
preporuka i povratnih informacija, sa sigurnošću je utvrđena kvota
korisnika usluga "Avanturističkog
turizma".
Promocija putem Interneta (web
stranica) će biti fokusirana na inozemne korisnike, iz okolnih
europskih zemalja (Italija, Njemačka, Austrija, Švicarska,
Francuska, Engleska i druge europske zemlje), dok će se obrada
domaćeg tržišta provoditi putem medija (Hrvatski auto klub, radio) i
organizacijom javnih manifestacija u suradnji sa proizvođačima
terenskih automobila (obuka terenske vožnje).
Planira se provođenje
popularizacije avanturističkog turizma i među domaćom populacijom. S
obzirom da se radi o kratkim i dinamičnim aranžmanima, vodeći računa
o financijskim mogućnostima, očekuje se povećanje interesa i među
domaćim turistima.
Dosadašnje aktivnosti
putem probnih projekata i raznih manifestacija su pokazale dobre
rezultate. Korisnici su izuzetno dobro prihvatili proizvod, te su
pokazali interes za ponovnim dolaskom.
Medijski popraćene
manifestacije su bile tzv. OFF ROAD LIKA 2003., a bilo je i raznih
atraktivnih programa poput "paraglajdinga", skakanja specijalnim
padobranima s planinskih stijena, koje su provodili posebno obučeni
skakači. Trenutne aktivnosti rafting kluba u Obrovcu doprinose
popularizaciji ove vrste turizma. Ti skupovi su privukli veliki broj
ljudi i od izuzetnog su promotivnog karaktera.
Bilo bi potrebno u cilju
poboljšanja cjelokupne slike hrvatskog turizma, potpomoći ovaj
projekt, čime će se steći povjerenje inozemnih, ali i domaćih
turista.
5.3.
Procjena ostvarenja prihoda-tržišta
U sljedećem pregledu prikazan
je plan formiranja prihoda od prodaje, a temelji se na realno
planiranom broju korisnika. Iako su prihodi planirani oprezno,
razvojne mogućnosti i apsorpcijska moć tržišta otvaraju i veće
prodajne mogućnosti.
Proračun je izvršen temeljem planiranih prihoda i rashoda u godini
normalnog poslovanja. Strukturne promjene uključuju usavršavanje
turističkih programa, proširenje ponude, usklađivanje sa željama i
zahtjevima korisnika, obogaćivanje sadržaja, poboljšavanje usluga i
slično.
Tablica : Pomoćna-za
izračun prihoda i rashoda
Opis |
Trajanje aranžmana |
Mjesečni plan |
Sezonski plan |
Kapacitet |
Ukupni
broj turista |
Ukupno
aranžmana |
Angažman u danima |
Logistička potpora |
|
1 |
2 |
3(2x7mj) |
4 |
5(3x4) |
6(1x5) |
7(1x3) |
8 |
Terenska
vožnja |
3 |
3 |
21 |
10 |
210 |
630 |
63 |
63 |
Terensko
jahanje |
3 |
3 |
21 |
5 |
105 |
315 |
63 |
63 |
Splavarenje i rafting |
2 |
4 |
28 |
20 |
560 |
1.120 |
56 |
56 |
Obuka
terenske vožnje i off road |
3 |
1,43 |
10 |
10 |
100 |
300 |
30 |
0 |
Ukupno |
- |
- |
- |
- |
975 |
2.365 |
- |
182 |
* Napomena: Pomoćna tablica služi isključivo za potrebe proračuna i
kao jasniji pregled načina formiranja strukture prihoda i troškova.
Tablica : Plan i struktura prihoda
Opis |
Cijena
aranžmana (u kn po danu) |
|
Broj
aranžmana |
|
Iznos (u
kn) |
Usluge |
|
|
|
|
|
Vožnja
terenskim vozilima |
500,00 |
|
630 |
|
315.000,00 |
Terensko
jahanje |
600,00 |
|
315 |
|
189.000,00 |
Vožnja na
splavu i rafting |
400,00 |
|
1.120 |
|
448.000,00 |
Obuka
terenske vožnje i off road |
400,00 |
|
300 |
|
120.000,00 |
Reklamne
i foto video usluge |
200,00 |
|
200 |
|
40.000,00 |
Ukupni
prihodi |
|
|
|
|
1.112.000,00 |
6.
FINANCIJSKI ELEMENTI PROJEKTA
Projektom se financiraju radovi i aktivnosti koji su u funkciji:
-
razvoja turističke
ponude na područjima na kojima turizam nije dovoljno razvijen,
-
zaštite, obnove i
vrednovanja prirodne baštine uključivanjem u turističku ponudu,
·
razvoja
nerazvijenih ruralnih područja i područja od posebne državne skrbi
koja
imaju turističke
potencijale u tradicijskoj i prirodnoj baštini.
6.1.
Investicije u osnovna sredstva
Prikazana je u prvoj Tablici,
uključuje objekt, konje, vozila i opremu, te ona ukupno iznosi
603.000,00 kuna.
6.2.
Investicije u obrtna sredstva
Polazište za procjenu
investicija u obrtna sredstva je struktura troškova, te odgovarajući
dani vezivanja pojedine vrste troškova, na drugoj strani.
Uvažavajući značajke pojedine
vrste troškova, može se reći, da neki imaju značajke sredstava, a
neki značajke izvora iz poslovanja. To ovisi o tome da li se
javljaju na početku ili kraju reprodukcijskog ciklusa.
Struktura stavaka sredstava i
izvora ilustrira spomenutu podjelu na sredstva i izvore iz
poslovanja i upućuje na način proračuna.
Ukupna godišnja vrijednost
pojedine stavke sredstava i izvora iz poslovanja dijeli se s
korespondirajućim koeficijentom obrtaja, koji ovisi o danima
vezivanja, a razliku između ukupnih sredstava i izvora iz poslovanja
čine potrebna obrtna sredstva po godinama analitičkog vijeka.
Obračun obrtnih sredstava je
prikazan u nastavku:
Obrtna
sredstva |
|
|
|
|
Pojavni oblik obrtnih sredstava |
Godišnji promet |
Koeficijent obrtaja |
Dani
vezivanja |
Obrtna
sredstva |
|
|
|
|
|
Temeljne sirovine i materijal |
388.215,00 |
12,00 |
30,00 |
32.351,25 |
Energija |
4.800,00 |
12,00 |
30,00 |
400,00 |
Usluge |
68.000,00 |
4,00 |
90,00 |
17.000,00 |
Ostali
troškovi |
75.500,00 |
12,00 |
30,00 |
6.291,67 |
Zalihe
gotovih proizvoda |
0,00 |
12,00 |
30,00 |
0,00 |
Zalihe
trgovačke robe |
0,00 |
12,00 |
30,00 |
0,00 |
Potraživanja |
1.112.000,00 |
12,00 |
30,00 |
92.666,67 |
Novac |
0,00 |
12,00 |
30,00 |
0,00 |
Dobavljači |
536.515,00 |
8,00 |
45,00 |
67.064,38 |
Porez
na dohodak |
52.736,94 |
12,00 |
30,00 |
4.394,75 |
Amortizacija |
71.800,00 |
4,00 |
90,00 |
17.950,00 |
Rashodi financiranja |
30.150,00 |
12,00 |
30,00 |
2.512,50 |
Troškovi osoblja |
240.000,00 |
12,00 |
30,00 |
20.000,00 |
Ukupne
potrebe |
|
|
|
148.709,59 |
Ukupno
odbitne stavke |
|
|
|
111.921,63 |
Potrebna obrtna sredstva |
|
|
|
36.787,96 |
Dani vezivanja u ovom poslovnom
planu utvrđeni su temeljem iskustva o vremenu vezivanja pojedine
kategorije obrtnih sredstava.
3.3.
Troškovi poslovanja
Tablica: Prikaz troškova
Opis
iznos (kuna)
Sirovine i
materijal
393.015,00
Usluge
68.000,00
Ostali
troškovi
75.500,00
Ukupno
536.515,28
Osoblje
240.000,00
Amortizacija
71.800,00
Sveukupno
troškovi
848.315,28
3.3.1. Troškovi sirovina i
materijala
Tablica : Kalkulacija troškova hrane
Opis
|
Količina |
Trošak |
Iznos |
Obrok |
|
|
|
Doručak |
2.065 |
30 |
61.950,00 |
Ručak |
2.065 |
50 |
103.250,00 |
Večera |
2.065 |
30 |
61.950,00 |
Međuobroci i ostale namirnice |
2.065 |
30 |
61.950,00 |
Ukupno |
- |
140 |
289.100,00 |
Hrana za
konje |
1.825 |
10 |
18.250,00 |
Ukupni
troškovi hrane |
- |
- |
307.350,00 |
Tablica: Kalkulacija troškova goriva
Aranžman
|
Angažman
|
Broj
sredstava |
Pređeni
put/vrijeme |
Ukupni
put/vrijeme |
Potrošnja |
Ukupna
potrošnja |
Cijena
goriva |
Iznos
|
Jedinice mjere |
Dani |
kom. |
km/sati |
km/sati |
l/100
km; l/sat |
litre |
kn |
kn |
|
1 |
2 |
3 |
4(1x2x3) |
5 |
6(4x5) |
7 |
8(6x7) |
Terenska
vožnja |
63 |
2 |
60 |
7.560 |
14 |
1.058 |
5,2 |
5.503,68 |
Obuka
terenske vožnje i off road |
30 |
1 |
100 |
3.000 |
18 |
540 |
5,2 |
2.808,00 |
Logistička potpora |
182 |
1 |
150 |
27.300 |
12 |
3.276 |
5,2 |
17.035,20 |
Splavarenje i rafting |
56 |
1 |
4 |
224 |
4 |
896 |
6 |
5.376,00 |
Agregati
za proizvodnju el. energije |
60,67 |
3 |
8 |
1.456 |
2 |
2.912 |
5,2 |
15.142,40 |
Ukupno |
- |
- |
- |
- |
- |
8.682 |
- |
45.865,28 |
*Napomena: cijene su |
bez
PDV-a |
**Potrošnja vanbrodskog motora na splavu i agregata se mjeri
u litrama po satu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Troškove sirovina i materijala čine troškovi hrane i pića. Kalkulacija
troškova hrane i pića je pripremljena temeljem normativa i
jelovnika. Sadrže i troškove hrane za konje, a proračunati su
iskustveno. Aktivnosti obuke terenske vožnje nisu uključene u
obračun troškova hrane, jer se tim aranžmanom ne planira ponuda
hrane i pića na način kao u osnovnim aktivnostima. Troškovi
električne energije su planirani u paušalnom iznosu s obzirom na
broj trošila koja će se koristiti.
Troškovi rezervnih dijelova i sitnog inventara podrazumijevaju troškove
auto-guma, posuđa, ambalaže i sličnih potrepština. Planirani su u
iznosu 35.000,00 kuna.
Pod ostalim troškovima podrazumijevaju se troškovi pogonskog
goriva, nafte i benzina za potrebe obavljanja djelatnosti.
3.3.2. Troškovi usluga
Troškovi marketinga se
odnose na troškove promocije programa "Avanturističkog turizma",
organizacije manifestacija i ostale troškove promotivnog karaktera.
Održavanje podrazumijeva troškove održavanja vozila i opreme.
Telekomunikacijske usluge se odnose na telefonske troškove i
korištenje Interneta. Ostale usluge predstavljaju usluge
veterinarske službe.
3.3.3.
Troškovi osoblja
Pet stalno zaposlenih osoba sa ukupnom bruto plaćom koja iznosi 240.000,00
kuna.
3.3.4.
Ostali troškovi
Neproizvodne usluge
podrazumijevaju administrativne troškove, troškove javnog bilježnika
(postupak osnivanja zadruge) i konzultanata, knjigovodstvene usluge
i slično. Premije osiguranja se odnose na osiguranje osoba, vozila i
turista. Planiraju se i troškovi bankarskih usluga, za plaćanja i
naknade banci.
Konzultantske usluge uključuju osim izrade poslovnog plana dodatne
iskustvene savjete (tuđa iskustva, analiza tržišnih prilika i
prijetnji, snaga i slabosti poduzetnika–SWOT analiza, benchmarking,
te ostale korisne savjete sa svrhom pripreme i tržišne afirmacije
poduzetnika) i pomoć u dobivanju potrebnih informacija
(knjigovodstvene i marketinške savjete, povezivanje s odgovarajućim
institucijama, poslovnim subjektima i kompetentnim stručnjacima, te
ostale poslovne informacije), stoga će se suradnja između
poduzetnika i konzultanta nastaviti sa svrhom efikasnijeg
uključivanja poduzetnika u tržišne i marketinške aktivnosti.
3.3.5.
Proračun amortizacije
Proračun amortizacije stalnih
sredstava izvršen je linearnim otpisom vodeći brigu o dopuštenoj
stopi amortizacije. Godišnji plan amortizacije osnovnih sredstava
naveden je u tablici koja slijedi.
Vrsta sredstava
Osnovica (kn) Stopa (%) Amortizacija (kn)
Objekt
150.000,00 3
4.500,00
Oprema
193.000,00 10 19.300,00
Transportna sredst.
220.000,00 20 44.000,00
Konji
40.000,00 10
4.000,00
Ukupno:
71.800,00
Proračun amortizacije osnovnih
sredstava izveden je temeljem njihovih nabavnih vrijednosti i
odgovarajućih godišnjih stopa otpisa. Proračunati iznos amortizacije
su nenovčani izdaci i sastavni su dio rashoda poslovanja u računu
dobiti i gubitka.
3.3.6. Projekcija računa dobiti i gubitka
Nakon što su ukupni rashodi
odbijeni od ukupnih prihoda, dobiven je iznos bruto dobiti
na koji je obračunat porez po
stopi od 20%. Nakon odbitka poreza na dobit dobiva se iznos neto
dobiti kao prvi indikator učinkovitosti.
Stavka
Iznos (kuna)
Ukupni
prihod
1.112.000,00
Ukupni
rashod
848.315,00
Bruto dobit
263.684,72
Porez na
dobit
52.736,94
Neto dobit
210.920,00
Temeljem podataka o neto dobiti
iz zadnje kolone prethodne tablice, zaključuje se da ovaj poslovni
plan u godini normalnog poslovanja ostvaruje prihvatljivu neto
dobit, koja zajedno s amortizacijom čini slobodna novčana sredstva.
Podaci o neto dobiti ukazuju na profitabilnost poslovnog plana.
4. ZAKLJUČNA OCJENA
4.1. Osvrt na projekt
Stječe se nova slika o
mogućnostima razvoja hrvatskog turizma u svim oblicima pružanja
turističkih usluga.
S
obzirom na aktualnu situaciju na tržištu turističkih proizvoda i
usluga, u razvijenim zemljama je tendencija korištenja kombinacije
turističko-rekreativno-rehabilitacijskih programa. Svakodnevna
užurbanost, poslovne obaveze, preuzimanje rizika, prometne gužve,
te ostali oblici svakodnevnih aktivnosti stvaraju kod ljudi pritisak
i dovode do stresnih situacija.
U
tu svrhu su pokrenuti razni zdravstveno-rehabilitacijski programi,
međutim istraživanja su pokazala, da boravak u prirodi donosi
najbolje rezultate u rješavanju stresnih situacija.
Kombinacijom sadržaja rekreacije, istraživanja prirodnih ljepota i
znamenitosti, boravka u prirodi, gurmanskih doživljaja, izgrađen je
posebni oblik turističkog proizvoda. To je vrsta proizvoda sa
zdravstveno-rehabilitacijskim efektima, koji je u svijetu poznat kao
«antistresni program».
Taj proizvod koriste i najviše će koristiti skupine ljudi koji su
prenatrpani i zasićeni svakodnevnim obvezama i poslovima, a poznato
je da spadaju u grupu financijski stabilnih pojedinaca. Stoga je
ovaj turistički proizvod namijenjen prvenstveno financijski
stabilnijim korisnicima, koji i pokazuju najviše interesa za taj
oblik turizma. Međutim cijene aranžmana su prilagođene i ekonomskim
prilikama u Hrvatskoj, pa se očekuje interes i od strane domaćih
turista koji vole boravak u prirodi, gurmanske doživljaje i
avanturu, a koji su nešto slabijih financijskih mogućnosti.
Proizvod je koncipiran tako da se u jednom laganom tempu, vrlo
ležerno i efektno, kombinacijom turističkih sadržaja i usluga,
stvori opuštena atmosfera u kojoj korisnici odmaraju svoj duh i
tijelo. Višegodišnjim istraživanjem, posvećena je velika pažnja
kreiranju proizvoda, a s obzirom da se radi o grupi ljudi koji su
svakodnevno u kretanju, proizvod je upravo pripremljen tako da je
boravak u prirodi umjereno dinamičnog, zanimljivog i opuštajućeg
karaktera, usklađenog s potrebama, željama i zahtjevima
potencijalnih korisnika.
Kombinacijom “terenske vožnje”, “terenskog jahanja”, splavarenja i
raftinga u nadopuni s gurmanskim doživljajima, kreiran je turistički
proizvod koji je izuzetno dobro prihvaćen od strane dosadašnjih
korisnika i pokazan je veliki interes za ponovnim dolaskom.
Osim ekonomskog i
socijalnog efekta, projekt će biti od izuzetnog promotivnog značaja
za hrvatski turizam. Korisnici ovih turističkih programa će u svojoj
svakodnevnoj okolini prenositi svoja iskustva i doživljaje, te će na
najbolji mogući način preporučiti i prezentirati Hrvatsku, kao
sadržajno bogatu i zanimljivu turističku destinaciju.
Program je izvozno
orijentiran jer će najveći broj korisnika biti stranci, a planira se
i provođenje popularizacije ove vrste turizma među domaćim
potencijalnim korisnicima, što će utjecati na smanjenje odlaska
elitnih hrvatskih turista u turističke destinacije izvan Hrvatske.
4.2. Zaključci
U nastavku se sažimlju
bitne odrednice koje usmjeravaju odlučivanje o prihvatljivosti
pothvata i opravdavaju eventualno traženja potpore za financiranje
dijela ulaganja.
·
Sredstva su namijenjen za pokretanje
djelatnosti “avanturističkog turizma”, koja ima ekonomski i
socijalni karakter,
·
Ciljevi i svrha ovog projekta su na liniji
zapošljavanja radnika, njihovog stručnog osposobljavanja, te
poticanja poduzetništva,
·
Područje provođenja projekta, kao područje
od posebne državne skrbi, također je u skladu s programom
Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka, temeljem poticanja,
zaštite, obnove i uključivanja u turizam prirodne baštine u
turistički nerazvijenim područjima,
·
Prema analizi učinkovitosti, poslovnim se
planom ostvaruju vrlo prihvatljivi pokazatelji rentabilnosti,
ekonomičnosti i proizvodnosti,
·
Ako bi analizirali financijski tijek
poslovni plan je u svim godinama svog vijeka likvidan, tj. svojim
ukupnim priljevima sredstava uspijeva podmiriti sve svoje odljeve
sredstava.
|