UZGOJ
KAMENICA
1. UVOD
Hrvatska je
jedno od rijetkih područja gdje je opstala europska kamenica (Ostrea
edulis), koja je u ostatku Europe početkom prošlog stoljeća uništena
bolešću. Radi toga se u ostatku Europe uzgaja uglavnom japanska
kamenica (Crossostrea giegas), koja za razliku od naše kamenice ima
vanjsku oplodnju.
Ova delikatesa, koja se jede sirova s dodatkom
limunova soka, jako je hranjiva, jer meso sadrži puno bjelančevina,
ugljikohidrata i vitamina (A, B1, B2, C i D).
Najukusnija je zimi. Sive kamene je boje, nejednake i hrapave,
višeslojne ljušture. Naraste do 13 cm. Živi isključivo prilijepljena
na tvrde podloge u rijetkim kolonijama. Sakuplja se samonikla ili se
uzgaja. Dvospolac je, a mrijesti se u svibnju i rujnu. Hrani se
planktonom. Osobito je napadaju morske zvijezde, puž volak, razni
rakovi i ribe a najčešće komarča. Najveći neprijatelj je planarija
koja može napraviti velike štete u uzgajalištima.
Hrvatska ima mnogo dobrih položaja za život
kamenice. Ističu se: svi zaljevi i kanali Istre, Creska uvala,
Klimno (Krk), Novigradsko more, Pirovački zaljev, Pašmanski kanal,
Šibenski zaljev, manje uvale oko Splita, Malostonski zaljev i
Mljetska jezera. Veća uzgajališta postoje u Limskom kanalu, Pulskom
i Malostonskom zaljevu, uvali Klimno i
Pirovačkom zaljevu. Samonikla je oduvijek bila
tek u Malostonskom zaljevu,
Limskom kanalu, Pulskom i okolnim zaljevima. Živi u plitkim,
priobalnim vodama do 10 m dubine. Položaji moraju biti dobro
zaštićeni od jačih udara mora, a potreban je priljev slatkih voda i
lagano strujanje bez kojega nemože opstati. Optimalni salinitet je
25-35 0/00, sa temperaturnim rasponom 2-22
0C. Takvi položaji obiluju hranjivim solima i posebice
fitoplanktonom važnim za život kamenice.
Hrvatska je mnogo uložila u Razvojno Istraživački
Centar Bistrina, koji je uspio izmrijestiti kamenicu, odnosno
dobiti mlađ u kontroliranim uvjetima. To konkretno znači da će u
budućnosti postojati pristup neograničenim količinama mlađi, čiji
nedostatak je glavni limitirajući čimbenik u proizvodnji.
2. TEHNOLOGIJA
UZGOJA
Uzgoj kamenica se dijeli u tri razdoblja:
hvatanje i uzgoj mlađi, prerada snopića u pletenice i prerada
pletenica mlađi u pletenice cementiranih kamenica.
Za prihvat
mlađi kamenice od davnina se u more bacaju snopovi grana ("fašine")
od trišlje (Pistacea lentiscus) i česvine (Quercus illex). Granje za
izradu snopova sječe se u vrijeme mirovanja vegetacije, jer grane
pune sokova brzo trunu, pa nisu prikladne za očuvanje mlađi. Grane
duljine do 1 m se osuše, a lišće se otrese. Pocinčanom žicom se
uveže u snopiće promjera 0,5 m. Oni se privežu krajevima žice za
tvrdo upleten i prije konzerviran kokosov konopac debljine 2 cm, na
razmak od 2 m. Snopovi se polažu
u more, na dubinu od 5 do 15 m, kada u populaciji kamenica
ima najmanje 5% jedinki u stanju mrijesta i kada je broj ličinki oko
15.000 kom/m3 (u
lipnju
i rujnu). Snopovi postavljeni u travnju vade se od rujna do
listopada iste godine, a snopovi postavljeni u rujnu vade se od
travnja do lipnja
slijedeće godine. Veličina kamenica pri vađenju snopova je od 8 do
20 mm. Nakon vađenja iz mora
snopići se režu na komade duljine 20 cm, pri čemu se mlađ
ravnomjerno raspoređuje, tako da na svaki odrezak dolazi 10 do 15
mladih kamenica. Odresci se u raznim pravcima upletu u meko upleten
kokosov konopac duljine 2,5 do 3,0 m, na razmaku 2 do 3 cm. Upletene
pletenice mlađi se vješaju u parkove na dubini 0,5 m i dalje u
odnosu na razinu mora, tako da ne dodiruju dno zbog lošeg utjecaja
mulja i veće mogućnosti šteta od štetnika. Pri kraju drugoga
razdoblja uzgoja (u dobi 12 do 18 mjeseci), veličina kamenica je 4
do 6 cm i dozrele su za cementiranje.
Najpovoljnije razdoblje za cementiranje je od
početka lipnja. Kamenice se skidaju s pletenica, peru i sortiraju
prema veličini u tri razreda. Sitne, zakržljale i nepravilne
kamenice se odbacuju, jer nisu pogodne za daljnji uzgoj. Krupne i
srednje krupne kamenice se ostavljaju u košarama u moru, a u roku
tri dana se mora obaviti cementiranje (inače ugibaju). Mlade
kamenice se cementiraju po dvije na krajevima štapića od vrijesa ili
česvine. U posljednje vrijeme se kamenice cementiraju na konopac,
umjesto na štapiće. Kamenice treba tako postaviti da su im tupi
krajevi (umbo) nasuprot, a cementiraju se uvijek izbočene strane
ljušture. Cementiraju se po dvije nasuprot na razmaku 15 do 20 cm,
a zatim se konopac veže na mjesto gdje će kamenice narasti do
tržišne veličine. Cementirane kamenice se suše jedan dan, a zatim
upliću u meko upredeni konopac duljine 2,5 m, te vješaju na parkove
u razmacima od 0,5 m.
Kamenice su spremne za sakupljanje (izlov) 6 do
12 mjeseci nakon cementiranja.
Ovaj način uzgoja se s manjim promjenama kod nas
primjenjuje gotovo tisuću godina.
Danas se sve više u uzgoju dagnji i kamenica primjenjuju
plutajući parkovi. Prihvat mlađi pomoću plastičnih mreža, umjesto
štapića, značajno je smanjio utrošak rada i troškove proizvodnje,
jer se jeftine plastične mreže rabe više godina, a jednako i mreže
korištene prethodne godine. Danas se i kamenice u zadnjem razdoblju
uzgoja stavljaju u okrugle kaveze. U njima stoje do konzumne
veličine. Uzgoj kamenica traje najviše tri godine. Tržišna veličina
od 6 cm se obično postiže nakon dvije godine. Kamenice se skidaju,
očiste i šalju na tržište.
3. TRŽIŠTE
KAMENICA
Hrvatska danas uzgaja 800.000-1.200.000 komada
kamenica godišnje.
Tehnologija uzgoja kamenica je složenija od
tehnologije uzgoja dagnji, ali i kod nas je dobro poznata.
Proizvodni rezultati su na dobro odabranim mjestima visoki i stalni.
Postavljanje uzgojnih
parkova ne traži velika ulaganja, a cijela proizvodnja se
lako može prodati na područnom tržištu (najviše od srpnja do rujna
turistima). Manja ponuda je od ožujka do svibnja. Tehnologija
proizvodnje kamenica omogućuje ravnomjernu ponudu tijekom cijele
godine. Zimi, kada je meso kamenice najbolje veći dio kamenica se
prodaje u unutrašnjosti (najviše u Zagrebu). Na područjima najvećeg
uzgoja već postoji dugoročno ugovaranje proizvodnje školjaka s
trgovačkim društvima koja se bave trgovinom ili ugostiteljstvom.
Problem je što naši uzgajivači za vrijeme sezone
prodaju cjelokupnu proizvodnju kamenica, što utječe na biomasu »mrijesnog
štoka« utječući tako direktno na prihvat mlađi slijedeće sezone.
4. FINANCIJSKI
ELEMENTI PROGRAMA
Za ocjenu učinkovitosti uzgoja proračunati su
troškovi osnutka uzgojnih parkova i proizvodnje kamenica s 3 obujma
proizvodnje. Temeljni kriteriji izbora obujma su uposlenost radne
snage, troškovi ulaganja i stupanj povrata uloženih sredstava.
Troškovi osnutka uzgojnih parkova se, ovisno o
veličini, za kapacitete od 130.000 do 610.000 komada dozrelih i
konzumnih školjki, kreću od
23.000 do 101.000 kuna za
uobičajene plutajuće parkove, te od 45.000 do 162.000 kuna za
fiksne parkove. Za pretpostavljene kapacitete uzgojnih parkova
potrebna su 1-2, 3 i 5-6 stalnih radnika i povremeno dodatna radna
snaga. Potrebne vodene površine za ustroj ovakvih parkova su u
suvremenoj intenzivnoj proizvodnji od 8.000 do 50.000 m2.
Prosječna, veleprodajna otkupna cijena svježih
kamenica je 2,00 kn/kom. Izravnom prodajom postižu se više cijene
oko 4 kn/kom..
Najbolja kakvoća i najviša cijena kamenice
postiže se zimi. Potražnja je puno veća od domaće proizvodnje.
Poslovni rizik uzrokuju
značajno veća osjetljivost kamenica,
te veći utrošci rada i materijala
nego pri uzgoju dagnji. Učinkovitost uzgoja kamenica može se
povećati izravnom prodajom ekskluzivnijim ugostiteljskim objektima
zimi. Porastom standarda pučanstva i povećanim prometom bogatije
inozemne klijentele mogla bi se "zimska" proizvodnja po značajno
višim cijenama plasirati na kontinentalnom tržištu, prije svega
grada Zagreba.
Tablica: Približna struktura kamenica u
uzgajalištu (u kom)
|
I |
II |
III |
Sjeme kg |
Prema potrebi |
Prema potrebi |
Prema
potrebi |
Nedozrele |
77.000 |
160.000 |
488.000 |
Dozrele |
60.000 |
124.000 |
285.000 |
Konzumne |
70.000 |
146.000 |
325.000 |
Ukupno (prodaja) |
130.000 |
270.000 |
610.000 |
Pri podizanju uzgajališta valja voditi računa
o kapacitetima i zbog zakonske regulative, pri čemu je iznad 500.000
komada (ekvivalent 50.000 kg) potrebno raditi studiju utjecaja na
okoliš koja je vrlo skupa i zahtjevna, te startno investicijska
ulaganja znatno povećava.
4.1. Račun dobiti i gubitaka
U prihode nije uračunata
državna potpora koja je 0,50 kn/kom, uvrštavanjem koje bi se znatno
povećala dobit projekta.
Tablica: Račun dobiti i gubitka u uzgoju kamenica
na fiksnim parkovima (kn)
|
I |
II |
III |
Proizvodnja školjki (kom) |
130.000 |
270.000 |
610.000 |
Prihod |
260.000 |
540.000 |
1.220.000 |
Troškovi proizvodnje |
170.000 |
195.000 |
610.000 |
Materijal
Vlastiti rad i djelatnici |
20.000
150.000 |
55.000
240.000 |
130.000
480.000 |
Amortizacija
Investicijsko održavanje
Ostali troškovi
Koncesija na pomorskom dobru
|
4.464
2.000
1.000
6.000
|
8.820
5.000
3.000
15.000 |
16.200
10.000
6.000
37.500 |
Ukupni rashodi |
183.464 |
326.820 |
679.700
|
Bruto dobitak |
76.536 |
213.180 |
540.300 |
Porezi |
15.307 |
42.636 |
108.060 |
Neto dobitak |
61.229 |
170.544 |
432.240 |
Tablica: Račun dobiti i gubitka pri uzgoju
kamenica na plutajućim parkovima (kn)
|
I |
II |
III |
Prihod |
260.000 |
540.000 |
1.220.000 |
Troškovi proizvodnje |
165.000 |
285.000 |
340.000 |
Materijal
Vlast rad i djelatnici |
15.000
150.000 |
45.000
240.000 |
115.000
480.000 |
Amortizacija
Investicijsko održavanje
Ostali troškovi
Koncesija na pomorsko dobro |
3.884
1.000
1.000
6.000 |
8.068
2.000
2.000
15.000 |
16.733
6.000
5.000
37.500 |
Ukupni rashodi |
176.884 |
312.068 |
560.233 |
Bruto dobitak |
83.116 |
227.932 |
659.767 |
Porezi |
16.623 |
45.586 |
131.953 |
Neto dobitak |
66.493 |
182.346 |
527.814 |
7. EKOLOŠKA OCJENA PROJEKTA
Uzgoj školjaka je
čista tehnologija koja zahtjeva čistu prirodnu sredinu, koja se ne
zagađuje tijekom uzgoja.
8. ZAKLJUČNA OCJENA
Na temelju iznijetoga mogu se
donijeti slijedeći zaključci:
·
Na osnovu dosadašnjih
iskustava ovaj akvatorij je vrlo povoljan za uzgoj školjkaša,
·
Ovom
proizvodnjom se ne zagađuje okoliš,
·
Ova
proizvodnja je društveno korisna jer zapošljava nove djelatnike i
osigurava prihode lokalnoj i široj društvenoj zajednici,
·
Obogaćuje
tržište raznolikošću i kakvoćom proizvoda,
·
Poduzetniku
osigurava dobit, te vrlo brzo amortizira ulaganje.
|